PALUBA
March 28, 2024, 11:56:03 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Važno - Pravilnik foruma PALUBAinfo
 
   Home   Help Login Register  

Prijatelji

▼▼▼▼

Mesto za Vaš baner

kontakt: brok@paluba.info

Del.icio.us Digg FURL FaceBook Stumble Upon Reddit SlashDot

Pages:  1 ... 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 [172] 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 ... 337   Go Down
  Print  
Author Topic: Српске буне  (Read 722211 times)
 
0 Members and 4 Guests are viewing this topic.
JASON
Stručni saradnik - istorija
kapetan bojnog broda
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9 119



« Reply #2565 on: July 30, 2020, 09:20:45 am »

Србске Новине, бр. 118. од 21. Oктобра 1849.

Једне италијанске новине овако пишу о револуцијама нашега времена:
'Три су револуције довеле Европу на праг пропасти: француска, немачко-маџарска и италијанска. Какве су плодове сад имали троица зачетници свију зала: Ледри-Лорен, Кошут и Мацини? Прогнани и у бегству блуде по свету, а клетва човечества иде за њиовим корацима. У каково су стање они поставили европску цивилизацију? Какову су моралну и материјалну ползу различним европским народима прибавили? Разсматрајући њина начела, добићемо јасниј одговор, да су ови људи намеравали 'на све стране рушити', па ако ово до сада није последовало, то заиста се нема њима кривица приписати. Могло би се помислити, да многостручно повређење поједини интереса, као и простиј течај идеа здравога човеческог разума довољан би био, да се свима онима, кои нису у пропаст бачени, о делању ти људиј и да се склоне једнодушно клетву бацити на њи. Но то није тако. И јошт живе многи, кои погибељ они начела не увиђају. Они несматрају, да је имање државе расточено, собственост нарушена и узурпација насилно мах преотела; они заборављају на гомиле лешева, које су направљене од мртви телеса занешени, заведени, и заблуђени људиј, будући су баш истим начелима жертвовани; сузе толики породица, раздор међу зидинама мирни градова, поквареност нравиј, запуштеност вероисповеди, за то све они не разбирају ништа. Но може ли когод доказати, да су овака дејства произишла из обране спасителни и праведни начела? Основи ти бунтовника жигосани су мудрим људма свију времена, па јошт иј се у нашем безумном столетију налази кои иј хвале! Какова безумна изопаченост! Но шта су ти мислили, кад су толика блага расточили, толике хиљаде људиј жертвовали, градове и државе у пропаст бацили, сваку закону власт срушили, у народу луду продрзљивост улили, кад су једном речи све посвећене свезе друштва разкинули? Они су побегли. Па не лежи ли у овом бегству најјасније доказателство безполезности свију њини напрезања?'
Logged
JASON
Stručni saradnik - istorija
kapetan bojnog broda
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9 119



« Reply #2566 on: July 30, 2020, 09:22:24 am »

Војводство Србско.
У Земуну, 19. Октобра. Јошт до данас незнамо ништа решително за војводство, толико је известно, да ће се војводство од досадашње Маџарске одцепити. Говори се, да бан јако горе ради за границу, и надежда је, да ће његова племенита намера мејдан одржати. Па и време је већ, да једанпут и наш граничар окуси плодове свог неописаног пожертвовања. Многи су мислили, да граница баш сасвим у онаковој системи остати мора, као што је и пре била. Ови људи аргументирају овако. Границе судба, веле они, мора се по једној од две алтернативе решити; т. ј. граница или би се морала сасвим ослободити од војничке обвезаности, или мора остати као што је и била, т. ј. граница. Но будући да се прво удејствовати неће, а оно мора остати оно друго, т. ј. граница ће опет остати она стара граница. Ово људи наравно неће да признаду, да је њиов аргумент само софизма. У октроираном уставу, истина, исказано је, да ће граница бити једна материјална част извршителне власти, т. ј. да ће опет милитарна организација у живот ступити, али у истом уставу октроираном опет то не стои, да мора стара милитарна организација остати, и да се у граници неће никакова реформа заводити. Ова господа јако се варају, ако мисле, да стара она злоупотребљења у граници обстати морају. Граница пуним правом изискивати може, да се поред свега милитарна начела обстојателствима снодна реформа учини, и злоупотребљења давнашња укину. Овоме изискивању и сам октроираниј услов не противуслови. Осим тога и сама политика државе изискује, да се граница на честитију ногу стави него што је до сада била. Граница системом стари злоупотребљења угњетена, жертвовавши толику крв за целокупност Аустрије, изискује реформу као озебао сунце; сад да се граница иста у истоветно старо злоупотребљења стање постави, да ли би се задовољство у граници укоренити могло? Неби ли граничар незадовољан роптао и на онај час, кад је са највећом готовости скочио против сепаратизма маџарског, а зато му се труд ничим ненаграђује. Та заиста барем то а пуним уверењем рећи можемо, да није у намерењу владе, границу деморализирати и безполитично антипатична елемента, кои овде јошт несушествују, сејати. Зато нипошто не можемо ни помислити, да ће влада стару систему у њеном старом формалитету завести, и свој државниј темељ – поверење границе – на ризико метнути. Како је било пре у граници, и како би сада требало да буде, то вештим пером и поштеним срцем описује у листу 504. 'Лојда' неки Ј. Ј.
'Позорник' саобштава следујућиј допис из Беча 9. Октобра: 'Судба војводства нашег није решена; т. ј. јошт нису јој границе потврђене, и јошт није изречено: хоће ли бити сама за себе, или у савезу и каковом савезу с троједном краљевином. Данас ће повереници србски предати министеријуму внутрени дела разделење војводства на срезове по народностима. Тако Срем ће сачињавати 2 среза, обадва наравно србска; Бачка 9 срезова, од кои су 2 маџарска, 1 немачки, 6 србски, свуда по већини живећи народности; Торонтал 6 срезова, од кои 2 србска, т. ј. вршачки и темишварски, 1 немачки и 3 влашка. Крашовску и барањску жупанију нису ни делили, јер се јошт незна прва хоће ли, а друга докле ће у војводство спадати. – Услед добивеног високог налога почеће повереници србски саветовати се о ослобођењу земље од свезе и терета спаијски у војводству.'

Logged
JASON
Stručni saradnik - istorija
kapetan bojnog broda
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9 119



« Reply #2567 on: July 31, 2020, 08:51:15 am »

Маџарска.
Путници, кои из Пеште долазе, приповедеју, да је та варош таковиј смутан вид на себе узела, да се једва у њој познати може стара и весела Пешта. Оно, што јој је до сада живот давало, то је већ изумрло. Осим кнеза Вороњецког, Жирона, немачке легије предводитеља, и Аванкурта, кои су не давно обешени, 12-г т. м. обешена су јошт три важна човека, а то је барон Сигмунд Перињи, Сачвај и Черњош. Барон Перињи је био старац од 66 година, и у високим службама државу служећи оседио је. Његова је породица једна од најстарији и најславнији у Маџарској. Од његови предака један је био под Фердинандом I. и Запољом хранитељ круне, и као таковиј био је човек највећег уплива. Погубљени пак Сигмунд Перињи у последње доба пред револуцијом 1848. год. био је у највеће Маџарској суднице – септемвриалне табле – судија. Кои је год с њиме као судијом или приватним човеком имао посла, тај га свакиј хвали, да је био разуман, обозрителан, безпристрастан судија, и племенит, пун карактера човек и родољуб. Он као великиј званичник није био, није ни могао бити у сајузу са Кошутовом опозицијом до год.1848. Кад је ове за многе сретна, за многе пак несретна година настала, онда и Перињи пришао је Кошутовој партаји, и као вицепрезидент магнатске табле радикалне партаје се држао, а тим се у коло револуције ухватио. Кад је бан лањске године на Маџаре ударио, Кошут је израдио, да се одма има устроити земље хранителни одбор. Он је и старца Периња у овај одбор увукао, надајући се, да ће тим и многе конзервативце привући. И доиста није се преварио, јер после Перињијевог корака повукла се цела поворка за Кошутом. Перињи је био и код либерални и консервативни популаран човек. Није било у Маџарској пет људиј, кои би тако уважени били као Перињи. Под Кошутовом владом био је врхови судија целе Маџарске, члан дебрецинског парламента, и као таковиј вотизирао је за детронизацију династије Хабсбурга, што му је и у сентанцији опоменуто. Тако Перињи, кои је толиким хиљадама људиј правицу чрез толико година судио, осуђен је и сам по своим последњим делима, и осуђен је на срамну смрт – на вешала. Другиј осуђен, Сачвај Имре, 31 годину стар, био је негда камералниј фишкал у В. Вараду, после депутирац и актуар у Дебрецину и као таковиј сачинио је закључење оно, у ком се династија сметнула. Он је био висперн оратор, ватрен родољубац, и научен човек; његов таленат би много бољу судбу заслуживао. Трећиј осуђениј био је до 1848. г. саветник краљевскиј, а кад је Кошут овладао, искао је и примио је од овога такође саветничку службу. - 'Лојду' дописују, да ће се до кои дан опет вешати. – Кошутова се деца у ц. к. пожунској тврдињи под надзирањем једног царског мајора воспитавају.

[ Attachment: You are not allowed to view attachments ]


* Пожун.jpg (714.1 KB, 1442x874 - viewed 15 times.)
Logged
JASON
Stručni saradnik - istorija
kapetan bojnog broda
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9 119



« Reply #2568 on: July 31, 2020, 08:54:47 am »

Француска. Гроф Телеки је, као што јуче јависмо, у француским новинама саобштио једну дугачку ноту, у којој се претресују узроци Баћањијеве смрти. Телеки вели, да Баћању нису ни по правици ни по форми, као што би се изискивало, судили. Баћањи није се тукао против Виндишгреца, но против бана, и онда није јошт суштествовала Виндишгрецова прокламација, по којој се осудио, а када се Виндишгрец к Будиму приближио, онда се он већ и предао. Даље – вели Телеки – у Баћањијевој сентенцији нема, да је он убица Латуров био; на последку пак, да као одговорног министра требало је да га други суд судио, а не милитарна комисија. Телеки о целом мотивирању аустријском о Баћанијевој смрти ово суди: лане 6-г Октобра обешен је један аустријскиј министер и гроф Латур, ове године требало је да се 6-г Октобра на тај истиј дан обеси један маџарскиј министер и гроф Баћањи. – Истиј гроф Телеки отишао је био к депутирцу Хуго Виктору да му захвали, што се овај у једној седници жестоко изразио о погубљењима, која се данас у Аустрији чине.

[ Attachment: You are not allowed to view attachments ]
Немачка. 'Преси' пишу из Хамбурга, да ће удовица погубљеног грофа Баћања тамо доћи и ту ову зиму провести, па ће на пролеће у Америку отићи; у обште веле, да ће се врло многи из Маџарске преселити у Америку.

Русија. 'Журнал де Деба' јавља, да Фуад-ефенди јошт није имао аудиенције код цара; но међутим да је предао грофу Неселроду препис писма, које је султан цару писао.

Турска. По једној кореспонденцији, обично добро извештен 'Indepedance belge' о ствари турској, стои, да ће њено решење сасвим зависити од одговора, кои цар рускиј буде дао турском посланику Фуад-ефендији; Аустрија и Француска противне су рату, и по силама своима раде да се ствар мирно сврши, које ће по свој прилици и бити: но ипак ако у случају до рата дође између Русије с једне стране, и Турске и Англије с друге стране, Аустрија неће моћи иначе него се Русији придружити, а Француска ће пристати уз Англију. Кажу, да је лорд Палмерстон аустријском кабинету преко лорда Понсонбија већ изјавио, да ће се Англија противити сваком нападању на независност Турске, и да се она у том случају узда на подпору Француске. У исто доба кажу да је лорд Понсонби упућен, да кнеза Шварценберга умоли да му таки одговори, па ако овај одговор неби био задовољавајућиј, да ће се англијска флота под адмиралом Паркером у Дарданеле пустити и тамо ставити на расположење сир Стратфорд Кенинга. О одговору пак кнеза Шварценберга незна тај кореспондент ништа да каже.


* Teleki László.jpg (108.87 KB, 518x718 - viewed 15 times.)
Logged
JASON
Stručni saradnik - istorija
kapetan bojnog broda
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9 119



« Reply #2569 on: July 31, 2020, 08:59:43 am »

Србске Новине, бр. 119. од 22. Oктобра 1849.

Привремена организација Маџарске сада је најглавније питање, које све духове у Аустрији занима. Ова организација има бити као прелазак, као мост у стално устројство аустријске монархије. То привремено стање  може имати многе добре стране, будући ће се истим од маџарског елемента одцепити оно, што му по природи не принадлежи. Срби, Хрвати, Словаци и Власи неће више бити принуђени око маџарског центрума окретати се. Цела Маџарска биће на диштрикте подељена.Овим разделењем већ је укинуто хиљаду-годишње преимућство Маџара над другим народима. Неће више Бечкерек, Кикинда и Н. Сад свој центрум у Пожуну или Пешти имати; ово је већ само по себи за народе, досада угњетене, један добитак. Само једно обстојателство у истој привременој организацији бригу задаје, а то је: што се исто устројство види изкалкулирано бити на дуже обсадно стање.
После угушене маџарске револуције надежда је била, да ће обшта амнестија скорим следовати, и да ће обсадно стање престати: но напротив са привременом организацијом скопчано је стање обсадно. Док се ова привремена организација у живот уведе, доста ће дана, и недеља и месеци проћи, па дотле ће наравно све једнако обсада трајати, па шта више, незна се ни после шта ће бити, и тако је то милитарно устројство на неопредељено време закључено. Разни диштрикти међутим истина имаће своје цивилне комисаре, али овима ће руке милитарним командирима веома везане бити, као год што је и самог министерства влада чрез главног команданта и обсаду сасвим парализирана, премда би министерство имало по смислу устава довољног круга да може окрутно стање обсаде уклонити.
Једно обстојателство постои, које би то обсадно стање неопредељено по нечем извињавати могло. А то је: што би у плану заузето разделење територијално целе Маџарске многе себичне и свеједнако на преимућство тежеће духове коснуло, и тако влада држи за пробитачно крепким средством одржати оно положење, у којем се исто дело лакше произвести може.
Logged
JASON
Stručni saradnik - istorija
kapetan bojnog broda
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9 119



« Reply #2570 on: August 01, 2020, 09:20:20 am »

'Преса' саобштава следујуће писмо, које јој је, како вели, из 'најпоузданије руке' дошло, и које и ми због особите значителности његове овде стављамо:

Господине уредниче!
Морало смо у 'Преси' од 13. (25.) Окт. с удивљењем читати једно известије, узето из југославенски новина, у Загребу излазиће, по коме су тако речени србски повереници од 'поједини домородаца' добивени (??) за саједињење војводства са Хрватском. Из војводсва Србије нема баш никакви повереника у Бечу за овај важан посао. У следству министеријалног позива патријарх и правителство послали су у Беч три повереника, да се саветују о привременој организацији војводства. Ови би право свог пуномоћија прекорачили, ако би непозвани и под најтежим одговором према народу придобивени (??) били за саједињење војводства с Хрватском. Послани су били неки људи из војводства без знања народа и патријарха, но ови за војводство не могу никакав обвезателниј глас дати у уставној држави! §. 72. државнога устава захтева да посланици војводства ово питање о саједињењу претрести имају, а ови посланици могу се оправити само са сабора војводства. Патријарх и народ очекују спокојно, да високо правителство на ово придобивено (??), како кажу, саизвољење тако речени повереника у саједињењу војводства са Хрватском никакво призреније узети неће, него да ће овај предмет по §. 72. државног устава, када се потврде границе војводства, кад се војвода изабере и војводство устрои, у претресање узети, као што је то патријарх у своме известију на високо министерство назначио и захтевао.
У листу 249. 'Пресе' примечава се, да су србски повереници од министерства позвани, да поднесу предложење о жељама србског народа, и то да су у три точке саставили. Ово предложење није поднешено од тако речени повереника, него је узето из споменутога известија патријарха. Само жалимо што је овај извод био врло недостаточан, будући је четврта точка, која овако гласи: да се 'к избору војводе као политичнога поглавара србског народа што је можно брже приступи,' изостављена, а то је она најважнија точка, за коју народ с нестрпљењем и жељно очекује да се обистини.

Напоменуте у овом писму три точке, које су у известију 'Пресе' биле, овако гласе: а.) војводство Србија има се за особену круновину признати; у следству тога б.) њ. величество имало би примити наслов великог војводе србскога; в.) границе војводства имале би се у смислу стари привилегија и народни закључења од 1. и 3. Маја 1848. год. определити.
Logged
JASON
Stručni saradnik - istorija
kapetan bojnog broda
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9 119



« Reply #2571 on: August 01, 2020, 09:25:14 am »

Војводство Србско.
Можемо читатељима нашим објавити, да је ствар војводства србскога већ за цело свршена, али у смислу октроираног устава, и у следству тога сајуз са троједном краљевином изречен, по коме ће све ове земље једну круновину сачињавати. Царско решеније о томе ће до кои дан изићи; може бити, док ово пишемо, да је већ изишло. Овако гласе наше најновије вести из Беча, које смо од поуздане руке добили.
У једном писму из Сенте саобштавају нам, како су Маџари тамошњи, почем су пролетос Србе истерали, међу собом закључили били, да иј више натраг не приме; и што је још грозније, све камене крстове и плоче на мртвацима око цркве србске поразбијају, како неби никаквог спомена од Србаља остало, као што су ово и учинили, разлупавши на комадиће крстове и плоче, између остали и надгробно обележје отца тамошњег свештеника, кои је пре педесет година укопан. – Даље у истом писму јављају нам, да је некиј пуномоћник жупанискиј у мађистрату сенћанском 5 особа од Србаља у званија помећао, но ови нису хтели службе примити; а на питање: зашто? одговорили су, да неће са своим крволоцима сношенија да имају, него кад се кривци почињеног тиранства пронађу и достојно казне, онда ће се службе примити.
Царскиј повереник у Бачкој, Исидор Николић, издао је под 2. т. м. проглас на житеље Бачке, позивајући иј све на мир, тишину, и међусобну слогу и спокојство, с верности према владајућем дому.
Logged
JASON
Stručni saradnik - istorija
kapetan bojnog broda
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9 119



« Reply #2572 on: August 02, 2020, 09:18:49 am »

Удејствовање привремене организације управљања у Маџарској.

I. Органи политичног управљања јесу: заповедник војске у Маџарској са опуномоћеним царским повереником у грађанским пословима; затим војничкиј окружниј заповедник са своим министерским повереницима и главним окружним повереником, кои ће послове административне одправљати; на последку повереници правителства са своим срезким повереницима.
II. За време обсаде управља са маџарским покраинама, и заступа извршителну власт изван Маџарске, војениј заповедник у Маџарској. У његову власт спадају наредбе о повраћењу и о уздржању обштега поредка, мира и безбедности, као и издавање изванредни наредба, које изискује обсадно стање и ратно право, и која ће војничка власт извршивати. Обште наредбе, које ће војничка власт издавати, и које се на управљање целе Маџарске простиру, издаваће заповедник војске.
III. Код војничког заповедника биће од њег. в. за грађанско управљање опуномоћени царски повереник, и овај ће бити непосредствено подчињен министерству, кои га је као орган свој изаслао. Његово званије оредељује министерско настављење, које се понајвише у томе састои, да у дело приводи њег. величеством потврђену организацију политичног управљања у Маџарској – да садејствује при реформама у Маџарској, спадајућима на друге гране управљања министерства – да установи за ово потребне органе, кои ће повратити савез са надлежним министрима, и напоследку да пазе у опредељеном подручју на грађанско управљање. Министерство ће само наименовати особе, које ће извршавати установљене наредбе и одправљати послове у појединим крајевима.
IV. У обзиру административном биће простор управљања већиј од војнички окружија; зваће се по месту, које је опредељено главном органу управљања онога краја, и биће раздељен на два или три грађанска окружија. Што куда спада, то ће се касније установити, узевши у обзир географичко положење, етнографично одношење и одправљање званични послова.
V. У сваком војничком окружију биће изван окружија врховни управитељ и заступник извршујуће власти, окружниј заповедник. Што се год тиче одржања обштег мира, проглашавања окружни наредба, обране уставни права које народности, извиђења последица обсаднога стања, а особито казнења онакови, кои нарушавају безбедност државе, као и допуштење за издавање јавни листова и казнење погрешка штампе, - спада на војеног окружног заповедника.
VI. Код окружног заповедника биће министерскиј повереник, кои ће пазити на одправљање грађански послова и извршавање ограничени наредба и реформа у дотичном војеном окружију. Он ће бити одговоран опуномоћеном царском поверенику и министерству. У област овога спада понајвише извршивање наредба у смотренију политичног управљања, које ће издавати министер унутрашњи послова. Колико ће уплив имати министерски повереници на послове и предмете, спадајуће на разне струке управљања други министра, то ће касателни министри понаособ установити, и преко царског повереника саобштити.
VII. Окружни војени заповедник дописиваће министерству о грађанским пословима путем опуномоћеног царског повереника. У преком каквом случају, или кад тражи каково изјаснење, или у другим незнатним пословима, опуномоћени су окружни војени заповедници, да у стварима, тичућима се политичног управљања, непосредствено дописују с главним грађанским властима други круновина. Међутим, ако је ствар важна, морају то заједно обзнанити опуномоћеном царском повереику.
VIII. Окружниј војениј повереник мора бити о свему у споразумљењу са своим министерским повереником; њиова је дужност да крепко и сложно раде. Упутствија, која министерскиј повереник добије од министерства или опуномоћеног царског повереника, саобштиће окружном заповеднику, - а овај ће приобштавати министарском поверенику наредбе, добивене од врховног заповедничества, у колико се на њега односе. О течају обичнога грађанског управљања, мора бити окружниј заповедник најкраћим начином извештен.
IX. Политично управљање грађанског окружија руководи главниј окружија повереник. Зваће се окружниј великиј жупан. Он је у своме окружију орган за извршивање свију наредба, које се тичу политичне администрације и удејствовања ограниченог управљања. Окружниј војениј заповедник може га у важним пословима на саветовање позвати. По пропису примаће гл. окр. повереник сва предложења и решења виши власти преко окр. заповедника; преко њега ће такође вишим властима на дописе одговарати. Ако се под условијама разложеним у VII-ој точки непосредствено обратити жели на политичну власт друге које круновине, мора о томе у једно и војеног заповедника известити, ако предмет у овога подручје спада.
X. Грађанска окружија разделиће се на више срезова; главниј окр. повереник, и опуномоћениј царскиј повереник потврдиће иј по предложењу окр. заповедника, и министерству то обзнанити. Политично управљање правителственог среза руководи и надзирава повереник правителства; имаће наслов жупанијског настојника.
XI. Подручје правителствени повереника разделиће се на срезове, у коима ће срезки повереници извршивати политичну администрацију. Главни окружни повереници имају што пре поднети своја предложења о обграничењу срезова. Сви органи, коима је наложено уведење административни властиј, имају особито пазити у обште на природно разделење срезова, и праведне интересе и потребе житељства у сваком крају; а најпосле такође и на то, да у томе имају средство, коим ће моћи у већем подручју управљања обезбедити појединој народности, која је онде ма баш у мањини, практичну равноправност и народно изображење.
XII. Обширније наредбе о делању политични органа садржава особено настављење за удејствовање организма управљања. ( Даље следује.)
Logged
JASON
Stručni saradnik - istorija
kapetan bojnog broda
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9 119



« Reply #2573 on: August 02, 2020, 09:22:47 am »

(Продужење.)
Обште наредбе. Прво одељење.

I. Органи привременог управљања. (Први па све до петог §§-фа гласе управо онако као они 5. §§-га саобштени предходно.)
Грађанским окружијем управљаће окружниј повереник.

§. 5. У смотренију разделења грађански окружија на срезове, коима ће управљати правителствени повереници, узеће се привремено обзир на досадашње земаљско разделење, на потребе управљања, на удалење иноплемени уметака, и на остала војничка и грађанска соразмерија, која захтевају, да се преиначи досадашње разделење.
Ако би у досадашњим круговима више земље и житеља било, то ће се наименовати два правителствена повереника, или јошт више.
Разређење срезова предлагаће војени окр. заповедници, и средством царског опуномоћеног повереника подносити министерству на потврђење.
§. 6. Подручја правителствени повереника имају се с особитим обзиром на дојакошње разделење обштина, парохија и котара; затим на географично положење, на потребе житеља и управљања на срезове разделити.
Ови срезови нетреба да су тако пространи, да се неби лако управљати могли, а ни тако малени, да би се тим државној каси терет наметнуо.
У смотренију овога мораће правителствени повереници надлежним гл. окружним повереницима предлагати разделење срезова, али у једно и навести разлоге за то уређење; царски пак повереници изрећи ће у смотренију тога пресуду, - а почем то министерство одобри, доставиће се до знања врховном заповеднику у Маџарској.
§. 7. Краљевске слободне вароши у надлежним окружијама (§. 4.) биће подложне непосредствено гл. окружним повереницима. Политичним управљањем њиовим руководиће градскиј начелник, кога ће као у слободним кр. градовима, тако и у местима у обзиру војничком важнима, на предложење гл. окружног повереника и војеног заповедника са опуномоћеним наименовати врховниј заповедник војске у споразумљењу са опуномоћеним царским грађанским повереником. С обштинама управљаће се по досадашњим законима дотле, док се на ново не уреде, осим ако би изванредне околности друге наредбе захтевале.
У особито важним местима могу се послови, спадајући на јавниј мир и поредак, таковом органу поверити, кои ће царском грађанском поверенику или војеном окружном заповеднику подчињен бити.
§. 8. Главним окр. повереницима придодаће се само најпотребнији чиновници, у смотренију пак писарски послова и дружине, определиће ијм се соразмерне паушале.
§. 9. Особа, која ће одправљати друге послове, спадајуће у послове политичног управљања, биће толико, колико је необходимо нужно. Рештаурација неће никакови бити.
Правителствени повереници прорачунаће по приложеној шеми број особа и трошкове, и предлагаће такође особе способне за надлежне службе, а врховниј окружниј повереник мораће, наводећи разлоге, преко војеног окр. заповедника од опуномоћеног грађанског повереника одобрење тражити.
§. 10. Политичне власти употребљаваће по прописаним законима жандармерију и друго људство, које место њи служи.
§. 11. Политични чиновници имају подупирати органе други министерско одељења, као што су на пр. скупљачи данка, поштари, рудари и т. д.; исто тако имају иј подпомагати у свему, што се у обште односи на службу њиову, а напосе на коју заједничку цељ.
§. 12. Политични чиновници у окружијама, где станују разноплемени житељи, имају свакога племена права, као и њиов језик и остале интересе без разлике заштићавати и бранити, као што то октроираниј устав од 4. Марта 1849. захтева.
Нарочито морају правителствени гл. окружни повереници због строге одговорности своје настојати и пазити:
а) да се у црквама и школама у смотренију језика свако насилије укуне, тако да се via facti равноправност у животу уведе;
б) да се објаве поглаварства у оном језику прогласе, коим говоре житељи надлежнога среза.
в) да се код свију политичниј властиј послови у оном језику одправљају, кои се у надлежном срезу говори, дакле, да се како писмене тако и устмене молбе и тужбе примају у свима језицима, кои се говоре у надлежном срезу, исто тако да се решенија партајама издају у надлежном језику.
§. 13. Врховни повереници имају међу собом искључително немачким језиком дописивати; а исто тако и сви чиновници управителства у Маџарској са органима једнаким, главним повереником или вишим од њи, као и са свима војеним властима.
§. 14. Врховни окр. повереници, затим правителствени и срезки имају у своме подручију точно и што скорије извршивати заповести и налоге свои поглавара.
Њима опет подчињене особе обвезане су, да званичне налоге њиове точно и без одлагања онако испуне, као што ијм то надлежна заповест налаже.
§. 15. При наименовању чиновника има се особито у призренију узети већа способност стекавши се на какову службу, на приврженост њиову к законој влади, као и на равноправност народности у колико је то можно, затим на време и пређашњу службу, коју су одправљали.
Особе сумителне, или које су се бунтовника придржавале, не смеду се не само понамештати у више жупанијске, окружне и варошке службе, него иј такође привремено уклонити треба с положења, као што су службе билежника, сеоски судија (кнезова), приседатеља, учитеља и т. д., а и заслужном казни казнити иј ваља, и на место њиово такове људе понамештати, кои су влади верни, и знају језик, потребан за њиово подручје, да се у њи надлежно житељство поуздати може.
За упразнење државне мање службе имају се, колико је можно, и свакојако, где се о постојаном попуњењу ради, стецишта отворити, по чему ће бити свакоме слободно за службу молити, кои је кадар сведоџбе навести о своим заслугама и нужним за такову способностима. (Даље следује.)
Logged
JASON
Stručni saradnik - istorija
kapetan bojnog broda
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9 119



« Reply #2574 on: August 02, 2020, 09:28:00 am »

(Продужење.)
§. 16. Наименовање чиновника за државне службе политичног управителства има се као привремено сматрати, а тиме да се никакав уштрб праву на пензију не нанесе, које су досадашњи државни чиновници већ имали; пак ако би после коначно у касателним службама потврђени били, урачунаће ијм се и оно време привременог одправљања службе своје.
Ново наименовање пак чиновницима урачунаће се време од коначног потврђења у своим службама, и онда ће од овога рока истом стећи право на пензију за себе, своју супругу и сироте.
§. 17. Ако би се у службу понамештала такова лица, која су у Маџарској досад јавне службе одправљала, или која су спадала међу дојакошње поглаваре Маџарске и добивала су већу плату него што ијм је за садашњу службу опредељена, то ће они, ако су вредни и способни, и даље добивати досадашњу своју плату.
Но зато неће никакове накнаде за пресељење добити, ако би иј у друго које место преместили.
§. 18. Чиновници, кои добивају паушале у име путни трошкова, неће моћи никакове друге накнаде захтевати кад путују по својој области; остали пак чиновници ако путују из места, у ком службу одправљају, припада ијм дијурна по постојавшим до сада уредбама.
§. 19. Главни окружни, правителствени и срезки чиновници дужни су обитавати у својој области. Први пут кад службу добију, мораће се сами о своме трошку селити. Место, у ком се стане, мораће назначити своме поглавару. Ако би необходно морали отићи из своје области, то ће морати умолити свога поглавара за допуштење, али ако ијм то неби можно било, мораће после одлазка свога измолити допуштење од непосредствено надлежнога поглавара свога.
§. 20. Сви наименовани чиновници политичнога правителства заклеће се следећом заклетвом:
'Ја ….. заклињем се свемогућим Богом, да ћу њег. величеству пресветлом цару аустријском и краљу маџарском, нашему премилостивом г. Фрањи Јосифу првом, веран и подчињен и законима покоран бити, да ћу савестно извршавати дужност своју, и верно хранити службене тајне. Тако ми Бог помогао.'
Ову заклетву преписаће собственом руком, па је предати непосредствено своме поглавару.
§. 21. Од дана положене заклетве добиваће плату; опуномоћениј грађанскиј повереник определиће плату гл. окружном поверенику и његовим подчињеним чиновницима, а гл. окр. повереник осталима. Ови последњи добиваће плату из порезни каса.
§. 22. У смотренију послова, које одправљају чиновници политичног управителства, имају се водити кратки записници и именици, потребни за одржање реда у одправљању послова кои се имају послати надлежним поглаварима, ако би то ови захтевали. (Даље следује.)

Logged
JASON
Stručni saradnik - istorija
kapetan bojnog broda
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9 119



« Reply #2575 on: August 03, 2020, 08:20:38 am »

(Продужење.)
II. Oбласт политични поглавара у обште.
§. 23. По начелу државнога устава припада у целој држави и по свима круновинама извршавајућа власт искључително цару, кои ће је извршавати преко одговорнога министерства и овоме подчињени чланова и чиновника. Политична администрација, одељена и независна од правосудија, спада понајвише у област министра унутрашњи дела. У каквом ће савезу бити пословање и садејство политични и други органа извршујуће власти са другим гранама јавне службе, спадајућим у област други министра, то ће обширније определити посебна правила.
§. 24. На политичне органе спада у обште бринути се у надлежној службеној области за проглашење и извршавање закона, обдржавање и утемељење безбедности, јавног мира и поредка. У обзиру садашњег обсадног стања мора политично надлежателство сложним и крепким међусобним садејствовањем, као и са свима другим органима владе око тога настојавати, да се одржи јединство при врховном војеном и грађанском управљању, а наособ морају радити о томе, да буде војеном заповеднику обезбеђено руковање и заступање извршавајуће власти и у грађанским пословима – и то на основу наредба, излазећи од заповедника војеног у непрестаном споразумљењу са опуномоћеним царским повереником.
§. 25. Како политични поглавари ступе у службе у којем окружију, морају се старати, да помоћи начелника обштинског издане чрез њег. величество или врховног заповедника прогласе, као и друге објаве ц. кр. грађански и војни властиј у надлежном језику обнародују и што већма распростране; напротив пак да свако проглашавање од ребелске владе или распрострањење други ствариј, које су писане у револуционарном духу, обуставе и предупреде.
§. 26. Главни окружни, затим правителствени и срезки повереници, као и сви други њима подчињени органи, морају војене наредбе ревностно подпомагати, и својски настојати, да буду наредбе врховнога као и окружног војничког заповедника, као и сви званични налози у обзиру ране, транспортирања и уквартирања војске, точно извршени.
§. 27. Политични поглавари дужни су с органима војеног управителства извршити наредбе, издане преко војеног заповедника у смотренију обштег обезоружања, одузимања и уништења маџарски банкнота, као и уобште све наредбе, које се тичу пацифицирања надлежнога краја.
§. 28. Главни окружни, затим правителствени и срезки повереници обвезују се или сами или по поузданим другим људма уверити народ о добрим намерама царске владе и живо му представљати мрско вероломство ребела. У обште се обвезују све учинити, чим би могли чрез ребеле тероризиране житеље ободрити, а заоставшима у верности сваку могућу подпору и заштиту дати, а одпаднике у покорности к законој власти утврдити. Сељацима су обвезани обзнанити патент од 7. Јунија 1849., и обезбедити иј, да ће ц. кр. влада наредбе о укинућу урбаријални дација издати, и подељене ијм олакшице подпуно одржати. Спаије пак ваља упутити, да ће извршење обећане ијм за укинуће урбаријални доходака награде зависити од скорог повраћења поредка, јер ће се тиме одцепити извор државни доходака. (Даље следује.)

Logged
JASON
Stručni saradnik - istorija
kapetan bojnog broda
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9 119



« Reply #2576 on: August 03, 2020, 08:25:38 am »

(Продужење.)
§. 29. Ако ко одважно извршава наложене му дужности и с пожервовањем је к законитој влади одан, тога ваља вишем месту, ма у којој класи народа спадао, пријавити. Међутим оставља се разборитости окр. војени заповедника, као и гл. окружни правителствени повереника, да се у појединим случајевима, да би се повратио ауторитет законој влади и људи се умирили, приме наредбе сходне околностима.
§. 30. Политични поглавари дужни су заштићавати особе и њиов иметак и обштиј поредак и безбедност обдржавати; зато морају непрестано пазити на иностранце и пасоше, и скитајућим се људма, кои пасоше немају, на пут стајати; исто тако и безкућницима, зломислећим емисарима и бунџијама. Они су дужни бринути се, да свагда буде потребне местне, и варошке полиције, и имају наредбе за безбедност путова издавати.
§. 31. Политични органи имају дејствовати на напредак у јавноме обучавању и народним школама, земљоделију и трговини; даље мотрити на здравље, цркве, заведенија и све друге ствари, које спадају на спољашње богопочитање; затим старати се за обштинске грађевине, а наособ за повраћење и обдржање саобраштаја на води и суву; на последку настојавати над свима заведенијама, при коима се човечност, милосрдије и т. д. унапређују. Како ће настојавати и дејствовати, и у којем ће бити одношењу с надлежним министрима, то ће посебно устројење определити.
§. 32. Да се реорганизација управљања у Маџарској у свима струкама започне и олакша, радиће око тога окружни, правителствени и срезки повереници, да учине за ту цељ све нужне кораке, да сами, или посредством други скупе у своме званичноме подручију сва штатистична дата о географичном значају, језику, верозакону, производима, радњи и заслуги, постојећим средствима комуникације, и јавним заведењима, једном речи: о свему, што је знаменитије, и да скупљена дата са своим предлозима саобште вишем месту. У осталом дужни су по могућству сакупити сва штатистична известија, која ће од њи тражити више надлежателство.
§. 33. Главни окружни, правителствени и срезки повереници дужни су у обзиру делања не само ступити у приватан савез са другим чиновницима државе или обштине и обзнанити вишему надлежателству све знаменитије догађаје, него ће они често путовати по своме пределу, и непосредственим саобраштајем с народом осведочити се о стању управљања и духа народа, које погрешке опазе, доскочиће ијм, или ће иј уклонити, и за побољшање други нужни ствариј предложиће вишем месту потребне наредбе.
§. 34. Свима политичним чиновницима строго се налаже, о надлежним стварама што скорије, простије и савестније решеније. (Даље следује.)

Logged
JASON
Stručni saradnik - istorija
kapetan bojnog broda
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9 119



« Reply #2577 on: August 03, 2020, 08:37:01 am »

(Продужење.)
Особите наредбе. Друго одељење.

I. O окружним војеним заповедницима (има четири §-фа, а имено §. 35., 36., 37., 38., кои с почетком V., VI., VII. VIII. једнако гласе.)
II. О главним окружним повереницима.
§. 39. Окружниј гл. повереник руководи и надгледа политично управљање у своме окружију. Он је у своме окружију орган за извршивање свију наредба, које се политичне администрације изведења организма управљања тичу. Окр. војениј заповедник може га у важним пословима на саветовање позвати. По пропису гл. окружниј повереник примаће сва предложења и наредбе виши властиј средством окр. в. заповедника, преко кога ће вишим властима такође на дописе одговарати.
§. 40. Окруж. глав. повереник зваће се окружниј великиј жупан, кога ће њег. величество у саветовању с министерством именовати. У особитим случајевима наименоваће га по царском одобрењу врховниј војениј заповедник у споразумљењу с опуномоћеним царским повереником.
§. 41. Окруж. гл. повереници имају част министеријални саветника и добијају плату од 4000 фр. ср. Осим тога за путне трошкове по соразмерности пространства и теготног саобраштаја у своме окружију, добијају наједанпут 500, 600 или 1000 фр. За трошкове писарне накнаду од 500 фр. и безплатежни квартир; у противном пак случају имаће прорачуњену накнаду за квартир. У особитим околностима дозволиће ијм се и местни додатци, које ваља за свакиј појединиј слушај напосе определити.
§. 42. Помоћници гл. окр. повереника биће: један начелник писарнице, један или два секретара и манипулирајуће особе. Начелник писарнице биће референт окр. гл. повереника, и ако овеј предупређен буде или одсуствује, да је његов наместник. Начелник писарнице има исту плату и почест, коју и правителствени повереници; наименоваће га опуномоћениј царскиј повереник. Секретари ће добивати у име годишње плате 900, 1000 и 1200 фр. Именоваће иј на предложење окр. гл. повереника опуномоћениј царскиј повереник. Помоћници и манипулирајуће особе окр. гл. повереника имаће се између чиновника распуштени маџарски средоточни властиј. Плате пређашње своје службе задржаће и у напред (§. 17.). Потребите изван тога службе одправљаће дијурнисте, кои ће по соразмерности свога делања добивати 30-45 кр., 1 фор. или 1 фор. и 30 кр.Ове ће постављати гл. окр. повереник по необходној потреби.
§. 43. Окруж. гл. повереник имаће званичан печат са царским орлом и надписом, кои његову службу означује. У изванредним случајевима, или где потреба буде само просто известије или достављење, власт има непосредствено дописивати с гл. грађанским властима други круновина о свему, што се политичниг управљања његовог окружија тиче. Међутим, ако је ствар важна, и ако спада у подручје окруж. војеног заповедника, мора о томе овога уједно известити.
§. 44. Окруж. гл. поверенику подчињени су сви чиновници његовог окружија. Он руководи и надзире њиово делање, кои га морају у надлежним случајевима известити. Он проглашава више наредбе правителствене путем себи непосредствено подчињени органа и даје службене наредбе сваке струке, решава о тужбама противу поступака или решенија њему подчињени политични чиновника.
§. 46. Гл. окр. повереник именује привремено у својој области све правителственим повереницима или начелницима слободни вароша подчињене чиновнике, као такође и суду обштина и остали трговишта, док се обштине не уреде; опуномоћеног царског повереника има замолити, да се ове наименовања потврде.
Он мора примерно уредити стање персонала и трошкова за варош и слободна трговишта, излишне чиновнике одправити и плату задржани чиновника установити у приличној соразмерности његове службе. Ово све он мора преко војеног окр. заповедника на потврђење предложити опуномоћеном царском поверенику.
§. 47. Гл. окр. повереник има дисциплинарну власт над свима себи подчињеним чиновницима у своме окружију. Он је властан ове од службе привремено разрешити и плату ијм обуставити и ово царском опуномоћеном поверенику саобштити. Чиновнике и дијурнисте, које је сам наименовао, властан је такође одпустити. Ако би онакове органе хотео од службе разрешити, које је виша власт наименовала или потврдила, то он мора вишој власти предложити и с разлозима доказати.
§. 48. У смотренију чиновника други грана администрације, а имено камерални, рударски и поштарски, има гл. окр. повереник на то пазити, да све компримитиране и не способне особе удали, и да иј способним и добромислећим замени. У преким случајевима властан је одма и непосредствено суспендирати овакове чиновнике, но то мора непосредствено предпостављеној му власти јавити и путем војеног окр. заповедника царском опуномоћеном поверенику известије поднети. (Даље следује.)
Logged
JASON
Stručni saradnik - istorija
kapetan bojnog broda
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9 119



« Reply #2578 on: August 03, 2020, 09:06:42 am »

(Продужење.)
III. Правителствени повереници.
§. 49. Главном окр. поверенику подчињен правителствениј повереник руководи и надзирава политично управљање своје области. Он има наслов жупанјског настојника. У слободним котарима извршава своју службу под именом капетана или под другим обичним насловом. Правителствене поверенике именује на предложење гл. окр. повереника врховниј заповедник војске у споразумљењу са пуновластним царским повереником.
§. 50. Правителствени повереник добива плату од 1600, 1800 или 2000 фр. по соразмерности пространства и житељства свога подручја, и по тежкоћи управљања. За путне трошкове у своме окружију добива на једанпут 400 фр., за трошкове писарнице и за служитеље паушал од 500 фр., где квартир имати не може, онде у име тога добија накнаду. У особитим околностима може му се дозволити и местни додатци, кои се имају за сваки случај установити.
§. 51. Помоћници правителственог повереника састојаће из једног секретара, кои ће једнаку почест и плату са срезким повереницима имати, из једног експедитора, кои ће водити манипулирајуће послове, и из једног архивара, кои добијају наднице 10. реда. Плаћу добивају 600 или 700 фр. по соразмерности пространства њиове области. У смотренију писаћег персонала важе наредбе установљене у §. 36.
§. 52. Правителствени повереници имају печат с царским орлом и надписом, кои означује службу њиову. Он прима више налоге преко гл. окр. повереника, њему подноси известија и објављења. У преким случајевима, или где се ради о простом каковом известију, достављењу и т. д., има власт са осталим правителственим повереницима и са котарским и срезким областима други круновина у непосредствениј савез ступити, међутим мора, ако је ствар штогод важна, о томе известити предпостављенога себи гл. окр. повереника.
§. 53. Правителствениј повереник мора се при деловању у обште придржавати наредба овога настављења. – Његов је најпречиј задатак тај, да политично управљање у своме подручју уреди, и да га у реду задржи.
§. 54. Сви политични административни чиновници његовог подручја подчињени су њему. Он на њи у званичном послу мотри и поучава иј. Он има дисциплинарну власт над њима и њиову немарност и непоштено задржавање са сходним предлогом без одлагања обзнањује гл. окр. заповеднику. Ако се то службе тиче, може правителствениј повереник под своим одговором срезкога повереника, или кога другог себи подчињениг чиновника од службе и плате разрешити, ако то гл. окр. повереник одобри.
§. 55. У оним варошима и трговиштима, у коима је гл. окр. повереник опуномоћен именовати начелнике обштина, именује правителствениј повереник овима начелницима подчињене особе, о чему јавити има гл. окр. поверенику. Он поставља начелнике обштина, судије, приседнике и биљежнике у другим местима и у том обзиру има се држати прописа.
§. 56. Правителствениј повереник пресуђује тужбе против службеног делања себи подчињени политични органа или иј предлаже за коначно решење гл. окр. поверенику. Он има на то мотрити, како се у његовој области манипулира са жупанијским или котарским новцима, са порезом и дацијама, и на последку, да ли се законито скупљају и троше јавни новци; он има такође мотрити на органе за ове послове особито постављене; зато му дају власт уобште наредбе и особени налози предпостављени поглавара, да о томе ради.
§. 57. Правителствени повереник има власт у појединим случајевима позвати поуздане и поштене људе из своје области без разлике стања и вере на саветовање у онаквим предметима, кои захтевају особито знање и искуство, и кои се могу само садејствовањем више људиј зрело претрести, кои савети могу се уважити. (Закључење следује.)
Logged
JASON
Stručni saradnik - istorija
kapetan bojnog broda
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 9 119



« Reply #2579 on: August 05, 2020, 03:42:49 pm »

(Закључење.)
IV. Срезки повереници.
§. 58. У сваком срезу, на које ће се област правителственог повереника разделити (§. 6.), биће срезки повереник. Овај, подчињен правителственом поверенику, одправљаће најниже послове политичног управљања. Они се дакле засада имају држати овога привременог устројења и наредба, које ће њиови поглавари издавати. Срезки повереници имаће име управљајућег судије, у слободним пак окружијама зваће се, како су се и досад звали чиновници, кои имају овакав посао.
§. 59. Срезке поверенике именоваће гл. окр. повереник, по предложењу надлежнога правителственог повереника, царскиј пак грађански повереник потврдиће га.
Срезки повереници спадају у 9-тиј ред надница, те ће 800 или 900 фр. плате имати, и то како ће где посла бити; затим 100 фр. паушала за писарницу, потом 200-300 фр. путни трошкова, по размерности величине њиовог среза, и по лакшем или тежем саобраштају; на последку, ако неби обитавали у срезу и у обштинској кући и неби квартира нашли, то ће ијм свакиј пут опредељена бити умерена накнада за квартир. Они су дужни обитавати у срезу, и без допуштења правителственог повереника несмеду из њега отићи.
§. 60.Срезки повереник, где потребно буде, добиће адјункта, кои ће га заступити и помагати му кад сам где недоспе. Адјункти спадају у 10. ред надница, и имају 4-500 фр. плате. – Именоваће иј гл. окр. повереник, по предложењу срезког и правителственог повереника, и наименовање ово објавиће се опуномоћеном царском поверенику. Срезкиј повереник, у колико је потребно, може такође добити дијурнисту, кои ће при манипулирању помагати.
§. 61. У званичном писму употребљава срезкиј повереник за печат царскиј орао, на којем је написана служба, коју одправља.

Персонал политичног надлежателства на основу привремене организације грађанске администрације у Маџарској:
I. Г р а ђ а н с к а  о к р у ж и ј а.
Главниј окр. повереник (окружниј великиј жупан) спада у V. ред надница, и има плату од 4000 фр, паушала за пут 600, 800 до 1000 фр; за писарницу 500 фр.
Окружниј известитељ (начелник писарнице) спада у VI. ред наднице, и има плату 1600, 1800 до 2000 фр.
Окр. секретар спада у VII. ред надница, и има плату од 900, 1000 до 1200 фр.
II. П р а в и т е л с т в е н и  с р е з о в и.
Правителствени повереник (начелник жупаније) има VI. реда наднице и плату од 1600, 1800 до 2000 фр, паушала за пут 400, за писарницу 500 фр; Срезки секретар IX. реда наднице, 600 до 700 фр. плате; Сабирач данка IX реда наднице, 1000 фр.; Контролор код касе X. реда наднице, 700 фр.; Касе-официјал XI. реда наднице 4-500 фр.; Књиговодитељ IX. реда наднице 8-900 фр.; Рачуноводитељ XI. реда наднице 4-500 фр.; Земљомер XI. реда наднице, 4, 5, до 600 фр.; Физикус XI. реда наднице 4-500 фр.; Хирург XII. реда наднице, 300 фр.
III. С р е з о в и.
Срезки повереници (администр. судије) IX. реда наднице, 8-900 фр.; Срезки адјукт XI. реда наднице, 4-500 фр.
Logged
Pages:  1 ... 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 [172] 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 ... 337   Go Up
  Print  
 
Jump to:  

Prijatelji

▼▼▼▼

Prostor za Vaš baner

kontakt: brok@paluba.info

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2013, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder

SMFAds for Free Forums
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.047 seconds with 23 queries.