Влада
Члан 12.
Влада утврђује и води политику одбране, предлаже и извршава законе и општа акта Народне скупштине која се односе на одбрану.
Влада у области одбране нарочито:
1) подноси Народној скупштини заједно с председником Републике предлог за проглашење ратног и ванредног стања;
1а) усваја Процену војних и невојних изазова, ризика и претњи по безбедност земље, на предлог министра одбране;
2) предлаже Народној скупштини усвајање Стратегије националне безбедности Републике Србије, Стратегије одбране Републике Србије и Дугорочног плана развоја система одбране Републике Србије;
2а) доноси акционе планове за спровођење Стратегије националне безбедности Републике Србије и Стратегије одбране Републике Србије;
3) усваја Стратегијски преглед одбране Републике Србије и Средњорочни план и програм развоја система одбране, на предлог министра одбране;
4) усваја План одбране Републике Србије, осим Плана употребе Војске Србије и Плана мобилизације Војске Србије;
5) предлаже Народној скупштини доношење закона из области одбране, безбедности и Војске Србије;
6) предлаже Народној скупштини доношење закона о потврђивању међународних уговора из области одбране и војне сарадње;
7) доноси Смернице за израду Плана одбране Републике Србије, на предлог министра одбране;
8) подноси Народној скупштини годишњи извештај о стању припрема за одбрану;
9) одобрава планове одбране органа државне управе и утврђује њихову организацију за рад у ратном и ванредном стању;
10) прописује мере приправности субјеката система одбране у ратном и ванредном стању, осим приправности Војске Србије;
11) предлаже председнику Републике спровођење мера приправности и општу и делимичну мобилизацију, осим мобилизације Војске Србије;
12) (брисана)
13) одлучује о одређивању правних лица који су од значаја за одбрану Републике Србије;
14) одлучује о одређивању производа и услуга од посебног значаја за одбрану Републике Србије;
15) одређује врсте инвестиционих објеката и просторних и урбанистичких планова од значаја за одбрану и ближе уређује начин и поступак постављања захтева и обавештавања надлежних органа за припремање, доношење и спровођење просторних и урбанистичких планова и обавеза инвеститора објеката од значаја за одбрану при пројектовању, изградњи и реконструкцији тих објеката по којима су дужни да поступају у складу са законом;
16) одлучује о оснивању и укидању војношколских и војних научноистраживачих установа, о њиховом укључивању у образовни и научноистраживачки систем Републике Србије и о оснивању буџетских фондова за потребе обезбеђења средстава за финансирање војног образовања и војне научноистраживачке делатности;
17) прописује начела и критеријуме за унутрашње уређење и систематизацију радних места у Министарству одбране, на основу предлога министра одбране;
18) прописује критеријуме за распоређивање грађана и материјалних средстава за потребе одбране и попуне Војске Србије, на основу предлога министра одбране;
19) прописује начела и критеријуме за организацију служби криптозаштите у Републици Србији, на предлог Министарства одбране;
20) прописује начин и поступак спровођења мобилизације, осим мобилизације Војске Србије, као и начин и поступак извршавања војне, радне и материјалне обавезе у ратном и ванредном стању, на предлог Министарства одбране;
21) прописује начин, поступак и мере заштите поверљивих проналазака значајних за одбрану, на предлог Министарства одбране;
22) прати и усмерава истраживање, развој, производњу и промет наоружања и војне опреме;
23) предузима мере за стварање, употребу, коришћење, обнављање и размештај резерви за потребе одбране и обезбеђује средства за финансирање посебних задатака у одбрани у ратном и ванредном стању, на основу предлога ресорних министарстава;
24) одлучује о броју и распореду изасланстава одбране Републике Србије и војних представништава Републике Србије у иностранству, на предлог министра одбране;
25) (брисана)
26) врши и друге послове одређене законом.
Члан 13.
У ратном и ванредном стању, Влада спроводи одлуке Народне скупштине и председника Републике, које се односе на:
1) функционисање државних органа, органа аутономних покрајина, органа јединица локалне самоуправе, привредних друштава, других правних лица и предузетника на територији Републике Србије;
2) прелазак државних органа с мирнодопске на организацију утврђену за ратно и ванредно стање и њихово функционисање према плановима одбране;
3) предузимање мера за извршавање међународних обавеза у вези с поступањем с ратним заробљеницима, страним држављанима и њиховом имовином.
Министарство одбране
Члан 14.
Министарство одбране, у оквиру свог делокруга, предлаже и спроводи политику одбране, извршава законе и међународне уговоре, општа акта Народне скупштине, Владе и акта председника Републике из области одбране.
Министарство одбране обавља послове који се односе на:
1) израду предлога Процене војних и невојних изазова, ризика и претњи по безбедност земље;
2) израду нацрта Стратегије националне безбедности Републике Србије, Стратегије одбране Републике Србије и Дугорочног плана развоја система одбране Републике Србије и усвајање документа за њихову разраду;
3) израду предлога акционих планова за спровођење Стратегије националне безбедности Републике Србије и Стратегије одбране Републике Србије;
4) предлагање Доктрине Војске Србије;
5) израду предлога Стратегијског прегледа одбране Републике Србије;
6) израду Средњорочног плана и програма развоја система одбране;
7) израду предлога годишњег извештаја Владе о стању припрема за одбрану;
8) израду нацрта закона из области одбране, безбедности и Војске Србије, здравствене заштите и здравственог осигурања војних осигураника, војног образовања, производње наоружања и војне опреме и друго;
9) израду нацрта закона о потврђивању међународних уговора у области одбране и војне сарадње и закључивање административних уговора за њихово извршавање;
10) израду платформи за вођење преговора и закључивање међународних уговора у области одбране и војне сарадње и њихово извршавање;
11) закључивање међународних уговора о сарадњи с министарствима и оружаним снагама других држава и закључивање административних уговора за њихово извршавање (протоколи, меморандуми и др.);
12) планирање и остваривање међународне сарадње у области одбране и војне сарадње;
13) припремање Смерница за израду Плана одбране Републике Србије;
14) припремање и доношење Упутства о јединственој методологији за израду планова одбране и мерама безбедности у изради планова одбране у складу с одлуком и Смерницама за израду Плана одбране Републике Србије;
15) израду аката и планских докумената на основу којих се припремају, израђују и усклађују планови одбране којима се планирају мере и радње за рад грађана, државних органа, привредних друштава, других правних лица и предузетника и за употребу Војске Србије и других снага одбране у ратном и ванредном стању;
16) контролу припрема за одбрану и давање претходне сагласности на предлоге планова одбране које израђују и припремају носиоци обавезе планирања и њихову усаглашеност с плановима развоја система одбране и усаглашеност с плановима које израђује, припрема и доноси Војска Србије;
17) планирање, припремање и контролу спровођења мобилизације за извршавање задатака у ратном и ванредном стању, у складу са законом и одлукама надлежних органа;
18) извршавање војне обавезе и њено усклађивање са извршавањем радне и материјалне обавезе у складу с посебним законом;
19) одређивање програма обуке и уређивање начина и поступка планирања и спровођења планова обуке грађана преко надлежних територијалних органа Министарства одбране, у сарадњи са Генералштабом Војске Србије;
20) планирање и организовање цивилно-војних односа у извршавању заједничких послова у области одбране и безбедности;
21) уређивање организације, задатака, начина и посебних услова вршења спортске, музејске, архивске, издавачко-информативне, библиотечкo-информационе, музичке и филмске делатности и других делатности за потребе Министарства одбране и Војске Србије под условима прописаним посебним законом којим се уређују ове делатности;
22) уређивање начина вредновања, чувања и развијања војних традиција у Министарству одбране и Војсци Србије (војни ветерани, заштита спомен-обележја у војним објектима и спомен-собе) и начина сарадње са удружењима која негују традиције ослободилачких ратова Србије;
23) уређивање система селекције, класификације, каријерног вођења и саветовања и психолошке делатности у складу са законом;
24) организовање, модернизацију и унапређење телекомуникационо-информатичког обезбеђења и средстава посебне намене за потребе Министарства одбране и Војске Србије и криптозаштите за потребе Министарства одбране и Војске Србије и других државних органа;
25) уређивање начина и поступка усклађивања телекомуникационо-информатичког обезбеђења, телекомуникационих и рачунарских мрежа и средстава с потребама одбране под условима прописаним посебним законом;
26) прописивање начина и посебних услова и поступака за уређење и припрему територије и акваторије за потребе одбране;
27) одређивање и прописивање заштитних зона око војних комплекса, војних објеката и објеката војне инфраструктуре и мера њихове заштите, обележавања и овлашћења за приступ тим објектима;
28) уређивање начина и поступка истраживања, развоја, производње и промета наоружања и војне опреме за потребе Војске Србије;
29) опремање и наоружавање Војске Србије и других снага одбране, спровођење поступка набавки у складу са законом којим се уређују јавне набавке и материјално обезбеђивање Војске Србије;
30) планирање, управљање, контролу и спровођење безбедносно-обавештајних послова од значаја за одбрану у складу са законом;
31) планирање и организовање школовања и усавршавања за рад на пословима одбране и безбедности земље и надзор над радом војних школа у складу с посебним законом;
32) развој војног образовања и војне научноистраживачке делатности од значаја за одбрану и Војску Србије и уређивање начина и поступка за њихово усклађивање с општим системом образовања и научноистраживачке делатности у Републици Србији под условима прописаним законом којим се уређују ове делатности;
33) организовање, планирање, спровођење и развој научноистраживачке и инвентивне делатности од значаја за одбрану;
34) статусна и друга питања припадника Војске Србије у складу са законом;
35) доношење аката о организацији команди, јединица и установа Војске Србије и аката о организацији војних јединица и војних установа које су организационо и функционално везане за Министарство одбране;
36) образовање и организовање финансијске службе у Министарству одбране, командама, јединицама и установама Војске Србије и војним јединицама и војним установама које су организационо и функционално везане за Министарство одбране у складу с прописима о буџетском систему;
37) образовање и укидање изасланстава одбране и војних представништава, у складу с одлуком Владе о броју и распореду изасланстава одбране и војних представништава Републике Србије у иностранству;
38) организовање и унапређење информационог система у области материјалног и финансијског пословања за потребе финансијског извештавања, сагласно усвојеним стандардима;
39) уређивање начина и поступка планирања, програмирања, буџетирања и извршења у Министарству одбране и Војсци Србије;
40) планирање, организовање, извршење и контролу материјалног и финансијског пословања;
41) планирање, организовање, надзор и изградњу војних објеката, као и инвестиционо одржавање објеката инфраструктуре на коришћењу у Министарству одбране и Војсци Србије;
42) прибављање, располагање, коришћење, управљање и одржавање непокретних ствари за војне потребе, стамбених зграда, станова, гаража, пословног простора за потребе Министарства одбране и Војске Србије и објеката за привремени смештај професионалних припадника Војске Србије и запослених у Министарству одбране;
43) прописивање начина и поступка пописа непокретности за посебне намене које користе Министарство одбране и Војска Србије и вођење војног катастра под условима прописаним законом којим се уређује државни премер и катастар;
44) надзор и управљање над привредним друштвима регистрованим за производњу наоружања и војне опреме чији је оснивач Република Србија, односно која послују капиталом у већинском државном власништву у складу са законом и актом оснивача;
45) прибављање, располагање, коришћење, управљање и одржавање непокретних и покретних ствари за репрезентативне потребе Министарства одбране и Војске Србије у земљи и иностранству;
46) уређивање начина и поступка планирања, организовања, спровођења и контроле безбедности и здравља на раду, заштите животне средине и заштите од пожара и експлозија у Министарству одбране и Војсци Србије под условима прописаним законима којима се уређују ове делатности;
47) уређивање начина и поступка планирања, организовања, спровођења и контроле заштите животиња и здравствени надзор над производњом и прометом намирница и предмета опште употребе у Министарству одбране и Војсци Србије;
48) прописивање начина и поступка планирања, организовања, спровођења и контроле метролошке делатности за потребе Министарства одбране и Војске Србије под условима прописаним законом којим се уређује метролошка делатност и међународним прописима и стандардима;
49) прописивање начина и поступка планирања, организовања, спровођења и контроле послова стандардизације (оперативна, материјална и административна), типизације и унификације производа и услуга, објеката и уређаја за потребе одбране и Војске Србије и издавања сагласности под условима прописаним посебним законом којим се уређује стандардизација и закљученим међународним уговорима;
50) прописивање начина и поступка организовања послова израде номенклатуре и кодификације ствари за посебне намене које користе Министарство одбране и Војска Србије;
51) уређивање поступка за оцењивање усаглашености у истраживању, развоју и производњи наоружања и војне опреме, извођењу радова и вршењу услуга за потребе Министарства одбране и Војске Србије под условима прописаним посебним законом којим се уређује ова делатност и прихваћеним међународним прописима, стандардима одбране и сродним документима;
52) доношење стандарда одбране Републике Србије (СОРС), прописа о квалитету производа и сродних докумената, метролошких услова и упутстава за преглед мерне опреме у области одбране;
53) прописивање начина одређивања тактичких и техничких носилаца за наоружање и војну опрему и остала средства у Министарству одбране и Војсци Србије;
54) сарадњу и координацију са органима државне управе и осталим државним органима, органима аутономних покрајина и органима јединица локалне самоуправе у припремању и спровођењу планова одбране и извршавању прописаних надлежности, права и дужности;
55) организацију, преношење и спровођење мера приправности, мобилизације и попуне државних органа, органа јединица локалне самоуправе, привредних друштава, других правних лица и предузетника;
56) заједнички цивилно-војни систем управљања ваздушним саобраћајем за потребе одбране под условима прописаним законом којим се уређује ваздушни саобраћај;
57) заједнички цивилно-војни систем управљања унутрашњим пловним путевима и ратним режимом пловидбе под условима прописаним законом којим се уређује унутрашња пловидба;
58) доношење аката о оснивању војноздравствених установа примарног, секундарног и терцијарног нивоа здравствене заштите;
59) друге послове одређене законом.
Министар одбране у обављању послова из става 2. овог члана доноси: наређења, наредбе, налоге, одлуке, правила, смернице, упутства и прописе и друга акта за које је овлашћен овим законом и другим законима.
За извршавање аката које доноси председник Републике и доношење аката по овлашћењу председника Републике, министар одбране доноси: наређења, наредбе, смернице, одлуке, правила и друга акта, и одговоран је за њихово извршавање.
Прописи из ст. 3. и 4. овог члана објављују се у „Службеном војном листу”, на начин који пропише министар одбране.
Члан 14а
Министарство одбране има свој знак и друга обележја.
Изглед и начин коришћења знака и других обележја, означавање и друге елементе визуелног идентитета Министарства одбране уређује Влада, на предлог министра одбране.
Забрањено је истицање и ношење знака и других обележја из става 1. овог члана на начин којим би се нарушио углед Министарства одбране.
Генералштаб Војске Србије
Члан 15.
Генералштаб Војске Србије је у саставу Министарства одбране и врши послове из своје надлежности, у складу са законом и овлашћењима председника Републике и министра одбране.
Генералштаб Војске Србије обавља послове који се односе на:
1) израду доктринарних докумената;
2) израду Плана употребе војске Србије;
3) израду Плана мобилизације Војске Србије;
4) израду смерница за изградњу оперативне и функционалне способности Војске Србије;
5) припрему аката о организацији команди, јединица и установа Војске Србије;
5а) геотопографско обезбеђење и израду геотопографског материјала за потребе одбране и других корисника ван система одбране;
6) организовање мера приправности на основу аката председника Републике или министра одбране;
7) друге послове одређене законом и актима председника Републике и министра одбране.
Послови инспекцијског надзора у области одбранеЧлан 16.
Министарство одбране обавља послове инспекцијског надзора у вези са извршавањем закона у области одбране и од значаја за одбрану и Војску Србије, прописа донетих на основу тих закона, планова и мера државних органа, организација и Војске Србије, као и друге послове одређене овим законом, а који се односе на:
1) припремe за одбрану;
2) спровођење одлука и аката органа управљања системом одбране;
3) инспекцијски надзор над оперативним и функционалним способностима команди, јединица и установа Војске Србије, по одобрењу или налогу председника Републике;
4) инспекцијски надзор над применом закона и других прописа којима се уређују: рад Министарства одбране и Војске Србије; радни односи професионалних припадника Војске Србије у Војсци Србије и распоређених у Министарство одбране; општи управни поступак и посебни управни поступци;
5) инспекцијски надзор над организацијом телекомуникационо-информатичког обезбеђења, криптозаштите и других облика заштите информација у Министарству одбране, Војсци Србије и другим субјектима од значаја за одбрану;
6) инспекцијски надзор материјалног и финансијског пословања и наменског и законитог коришћења средстава корисника у Министарству одбране и Војсци Србије;
7) инспекцијски надзор над применом закона, других прописа, стандарда одбране и техничких захтева за производе у области грађевинске делатности у Министарству одбране и Војсци Србије;
8) инспекцијски надзор над применом прописа о: безбедности и здрављу на раду; забрани дискриминације; равноправности полова; заштити од злостављања на раду; заштити од изложености запослених дуванском диму на радном месту и у радној околини; заштити животне средине; заштити од пожара и експлозија; заштити животиња, намирница и предмета опште употребе у Министарству одбране и Војсци Србије (ветеринарска заштита); заштити и безбедности у метролошкој делатности;
9) инспекцијски надзор над применом прописа о заштити животне средине у војним постројењима и војним складиштима;
10) инспекцијски надзор над применом прописа којима је уређена здравствена заштита војних осигураника и рад војноздравствених установа;
11) друге послове одређене посебним законом или на захтев надлежног органа.
Послове из става 1. овог члана врши Инспекторат одбране, у складу с овим законом и другим законима и прописима који се односе на инспекцијски надзор.
Члан 17.
У вршењу послова инспекцијског надзора из члана 16. овог закона, инспектор и друго лице овлашћено за обављање послова инспекцијског надзора има право и дужност да:
1) врши проверу спровођења одлука и аката органа управљања системом одбране;
2) врши увид у документа која се односе на припреме снага одбране за одбрану;
3) прегледа опште и појединачне акте, евиденције и другу документацију;
4) прегледа пословне просторије, објекте, постројења, уређаје, предмете и робу;
5) узима изјаве и по потреби писана изјашњења од руководиоца и службених лица надзираног органа о чињеницама и подацима значајним за потпуно утврђивање чињеничног стања;
6) захтева да се доставе извештаји, подаци, акти и друга документација и одреди примерен рок за достављање;
7) захтева достављање, узме или задржи општи или појединачни акт надзираног органа који је предмет инспекцијског надзора, а чија тачност се у случају да се не ради о оригиналу акта потврђује потписом руководиоца и печатом надзираног органа;
8) наложи отклањање утврђених недостатака у плановима одбране или у спровођењу прописаних мера и радњи за извршавање задатака из Плана одбране Републике Србије и појединачних планова;
9) наложи обуставу мера и радњи које нису у складу са законом и плановима одбране до доношења одлуке надлежног органа;
10) изда налоге, односно забране у складу са законом;
11) наложи командама, јединицама и установама Војске Србије и органима државне управе и осталим носиоцима планирања да поднесу извештај о стању својих одбрамбених припрема;
12) наложи обустављање радњи којима се директно угрожава или доводи у опасност живот и здравље људи или имовина до доношења одлуке надлежног органа;
13) изврши ванредни надзор одмах по сазнању за сваку смртну, тешку или колективну повреду на раду и опасну појаву која би могла да угрози безбедност и здравље на раду, као и приликом избијања пожара или експлозија и утврди узроке тих догађаја о чему саставља записник са налазом и оценом о узроцима догађаја и налаже мере које се без одлагања морају предузети;
14) пружа стручну помоћ надзираном органу;
15) подноси предлоге за покретање дисциплинске, прекршајне и кривичне одговорности и одговорности за привредни преступ, у складу са законом;
16) предузима друге мере и радње за које је законом и другим прописом овлашћен;
17) наложи отклањање утврђене повреде закона и других прописа;
18) обавља и друге послове утврђене законом или прописом донетим на основу закона.
Налози инспектора и других лица овлашћених за обављање послова инспекцијског надзора су обавезујући.
Члан 17а
Инспектор и другo лицe овлашћенo за обављање послова инспекцијског надзора су самостални у раду у границама овлашћења утврђених законом и другим прописима.
Инспекторат одбране извештава министра одбране о појавама битнијег нарушавања самосталности и незаконитог утицаја на рад инспектора и других лица овлашћених за обављање послова инспекцијског надзора.
Инспектор и другo лицe овлашћенo за обављање послова инспекцијског надзора посебно су одговорни:
1) ако у вршењу инспекцијског надзора не предузму, не предложе или не одреде мере или радње за које су овлашћени;
2) ако у вршењу инспекцијског надзора не предложе или не покрену поступак утврђен одредбама овог закона и посебних закона;
3) ако у вршењу инспекцијског надзора прекораче границе свог овлашћења.
Члан 18.
Министар одбране прописује елементе и критеријуме за оцену: стања, оперативних и функционалних способности Војске Србије; рада војних јединица и војних установа које су организационо и функционално везане за Министарство одбране; стања метролошке делатности у Војсци Србије; стања безбедности и здравља на раду, заштите од пожара и експлозије; заштите животне средине; заштите добробити животиња; материјалног и финансијског пословања команди, јединица и установа Војске Србије и Министарства одбране и војних јединица и војних установа које су организационо и функционално везане за Министарство одбране, у складу са законом.
Инспекторат одбране редовно извештава председника Републике и министра одбране о утврђеним налазима.
Члан 19.
Послове инспекцијског надзора Инспекторат одбране обавља у складу са законом и прописима које доноси министар одбране.
Безбедносно-обавештајни послови од значаја за одбрануЧлан 20.
Безбедносно-обавештајни послови од значаја за одбрану су безбедносни послови, контраобавештајни послови, обавештајни послови и војнополицијски послови који се обављају у складу са посебним законима.
Управљање саобраћајем за потребе одбранеЧлан 21.
Заједнички цивилно-војни систем управљања ваздушним саобраћајем за потребе одбране обухвата:
1) управљање ваздушним простором и организовање ваздушног осматрања и обавештавања у координацији с другим надлежним органима и организацијама;
2) организовање контроле и заштите ваздушног простора;
3) примену безбедносних регулаторних захтева;
4) учешће у припреми националног програма безбедности ваздушног саобраћаја;
4а) учешће у припреми и организовању система трагања и спасавања;
5) организовање заштите територије и система за управљање ваздушним саобраћајем од терористичког деловања из ваздушног простора;
6) модернизацију система, опреме војних ваздухоплова и примену међународних стандарда у односу на обуку пилота и начин управљања ваздухопловом ради повећања безбедности ваздушног саобраћаја и ефикасног коришћења ваздушног простора;
7) интероперабилност у системима комуникације, навигације и извиђања ваздушног простора;
8) одобравање и надзор активности на снимању из ваздушног простора;
9) садржај, начин израде и дистрибуцију војног ваздухопловног информативног пакета;
10) издавање одобрења за изградњу војних ваздухопловних објеката и сагласности за изградњу цивилних ваздухопловних објеката;
11) одобравање коришћења војних објеката за потребе страних војних ваздухоплова;
12) давање сагласности надлежном органу за превоз опасних материја и биолошких агенса који могу изазвати или пренети заразне болести људи и животиња, наоружања и војне опреме и робе двоструке намене у ваздухопловном простору Републике Србије;
13) организовање службе трагања и спасавања војних ваздухоплова;
14) примену међународних ваздухопловних стандарда и препорука у цивилно-војној кооперацији и координацији;
15) организовање система за управљање ваздушним саобраћајем у ратном и ванредном стању, сагласно Плану употребе Војске Србије;
16) предлагање прописа и других докумената у складу с прописима о ваздушном саобраћају;
17) обављање других послова из области управљања ваздушним саобраћајем за потребе одбране.
Управљање саобраћајем на унутрашњим пловним путевима за потребе одбранеЧлан 21а
Заједнички цивилно-војни систем управљања саобраћајем на унутрашњим пловним путевима за потребе одбране обухвата:
1) управљање водним путевима и организовање праћења бродова у координацији с другим надлежним органима и организацијама;
2) организовање контроле и заштите водних путева;
3) учешће у припреми и организовању система трагања и спасавања;
4) интероперабилност у систему комуникације, навигације и извиђања водног пута;
5) организовање службе трагања и спасавања људства и покретних средстава Војске Србије на унутрашњим пловним путевима;
6) организовање система за управљање водним саобраћајем у ратном и ванредном стању, сагласно Плану употребе Војске Србије;
7) давање сагласности надлежном органу за изградњу објеката у захвату водних путева;
8) предлагање прописа и других докумената у складу с прописима о пловидби на унутрашњим пловним путевима;
9) обављање других послова из области управљања водним саобраћајем за потребе одбране.
Начин, правила и процедуре за обављање саобраћаја на унутрашњим пловним путевима из надлежности Министарства одбране и Војске Србије војним пловилима и ратни режим пловидбе ближе уређује министар одбране под условима прописаним законом којим се уређује унутрашња пловидба.
Међународна сарадња у области одбране и војне сарадњеЧлан 22.
Министарство одбране обавља послове међународне сарадње у области одбране и војне сарадње, у складу са законом и другим прописима који уређују међународну сарадњу и закључивање међународних уговора.
У Министарству одбране води се евиденција потврђених међународних уговора из области одбране и војне сарадње, у складу с упутством које доноси министар одбране.
Министарство одбране остварује међународну сарадњу и организује међународну војну сарадњу за потребе Војске Србије, у складу с утврђеном стратегијом и политиком одбране.
У области сарадње из става 3. овог члана, Министарство одбране може да закључује споразуме којима се уређују питања од заједничког интереса у области одбране и војне сарадње, а не преузимају се нове обавезе за Републику Србију.
Члан 23.
Дипломатску функцију у области одбране и Војске Србије врше изасланства одбране и војна представништва.
Одлуку о образовању и укидању изасланстава одбране и војних представништава доноси министар одбране.
Изасланике одбране и војне представнике поставља и разрешава дужности министар одбране.
Услове и поступак за избор и упућивање изасланика одбране и Војске Србије и војних представника, организацију рада изасланстава одбране и војних представништава, начин финансирања и активности у иностранству уређује министар одбране.
Евиденције о настрадалим и несталим лицима у оружаним сукобимаЧлан 23а
У Министарству одбране води се евиденција о погинулим, несталим, рањеним, заробљеним и убијеним припадницима оружаних снага бивше Социјалистичке Федеративне Републике Југославије за период од 1991. до 19. маја 1992. године и евиденција о несталим и погинулим припадницима Војске Југославије на територији Аутономне покрајине Косово и Метохија 1998. и 1999. године, ради издавања исправа у вези с остваривањем права по основу учешћа у оружаним сукобима и борбеним дејствима на подручју бивше Социјалистичке Федеративне Републике Југославије и Савезне Републике Југославије физичким лицима и органима државне управе који решавају о правима по основу учешћа у оружаним снагама и борбеним дејствима.
Евиденције из става 1. овог члана садрже: име и презиме, дан, месец, годину и место рођења, јединствени матични број грађана (ЈМБГ), пребивалиште, статус (идентификација), националност, чин, стање, место стања, датум стања, опис стања, тип установе у којој је лице лечено, порекло података и остале податке о спроведеним активностима у вези са проналажењем лица.
Евиденције из става 1. овог члана чувају се трајно.
Глава III
ПРАВА И ДУЖНОСТИ ОРГАНА ДРЖАВНЕ УПРАВЕ И ОСТАЛИХ ОРГАНА У ОБЛАСТИ ОДБРАНЕ
МинистарстваЧлан 24.
Министарства, у оквиру свог делокруга, извршавају законе из области одбране, прописе за рад у ратном и ванредном стању, општа акта Народне скупштине и Владе, задатке утврђене Планом одбране Републике Србије и одговарају за поступање правних лица која су у њиховој надлежности.
Министарства у области одбране:
1) на захтев Министарства одбране израђују акта и прилоге за припрему Плана одбране Републике Србије, у складу с прописима којима се уређује начин израде планова одбране;
1а) достављају податке о билансним потребама и могућностима вршења производње и услуга од значаја за одбрану из делокруга својих надлежности;
2) обезбеђују планиране капацитете и обавезне резерве од значаја за одбрану, у складу с одлукама и захтевима Владе;
3) прате стање припрема за одбрану из делокруга својих надлежности и одговарају за њихово спровођење;
4) сачињавају свој план одбране и спроводе сопствене припреме за рад у ратном и ванредном стању;
5) доносе методолошка, стручна и техничка упутства припрема за одбрану правних лица из делокруга своје надлежности;
6) предлажу Влади утврђивање обавеза привредних друштава, других правних лица и предузетника од значаја за одбрану из делокруга својих надлежности;
7) планирају и спроводе мере цивилне заштите и спасавања, одређене законом и прописима о цивилној заштити;
8) оспособљавају запослене и предузимају мере неопходне за успешно функционисање привредних и других делатности у ратном и ванредном стању;
9) спроводе мере приправности у ванредном стању и друге мере неопходне за прелазак на организацију за рад у ратном и ванредном стању;
10) обављају и друге послове одређене законом и Планом одбране Републике Србије.
Органи из става 1. овог члана непосредно извршавају задатке одбране утврђене плановима одбране и одлукама надлежних органа.
Члан 25.
Министарство унутрашњих послова има посебна права и дужности у области одбране, које се односе на:
1) организовање, припремање и планирање употребе Полиције у ратном и ванредном стању и за подршку Војсци Србије у одбрани Републике Србије од војних и невојних изазова и претњи из надлежности Војске Србије;
2) утврђивање бројног састава и организације рада Полиције у ратном и ванредном стању;
3) припремање мера безбедности и заштите објеката од значаја за одбрану, осим војних објеката у ратном и ванредном стању;
4) вршење ваздушног осматрања и јављања при обављању послова обезбеђења државне границе;
5) друге послове одређене законом.
Члан 26.
У ратном и ванредном стању, органи државне управе извршавају законе, друге прописе и општа акта Народне скупштине и Владе, који се односе на рад у ратном и ванредном стању.
Други органи државне управе одговорни су за стање припрема и функционисање одбране у областима за које су образовани и за извршавање задатака одбране по налогу надлежних органа.
Члан 27.
Органи државне управе, дужни су да из свог делокруга Министарству одбране достављају податке од значаја за одбрану.
У извршавању послова одбране, органи државне управе, органи аутономних покрајина и органи јединица локалне самоуправе сарађују у пословима одбране из свог делокруга.
Остали државни органиЧлан 28.
Остали државни органи планирају и спроводе припреме за свој рад у ратном и ванредном стању и одговорни су за ефикасан рад и примену прописа и заштиту гарантованих права и слобода грађана у ратном и ванредном стању, и у том циљу:
1) на захтев Министарства одбране достављају податке за припрему Плана одбране Републике Србије, у складу с прописима којима се уређује начин израде планова одбране;
2) сачињавају свој план одбране и спроводе сопствене припреме за рад у ратном и ванредном стању;
3) сарађују са министарствима, другим органима државне управе и другим државним органима у припремању и изради елемената Плана одбране Републике Србије из свог делокруга;
4) планирају и обезбеђују средства и опрему за рад у ратном и ванредном стању;
5) врше и друге задатке или послове из области одбране утврђене Планом одбране Републике Србије.
Органи аутономних покрајина и органи јединица локалне самоуправеЧлан 29.
Органи аутономних покрајина и органи јединица локалне самоуправе, у оквиру свог делокруга, одговорни су за стање припрема за одбрану, као и за стање припрема привредних друштава, других правних лица и предузетника преко којих грађани непосредно задовољавају своје потребе или се реализују задаци из Плана одбране Републике Србије.
Аутономне покрајине, општине, градови и град Београд у оквиру својих надлежности у области одбране:
1) израђују своје планове одбране који су саставни део Плана одбране Републике Србије;
2) предузимају мере за усклађивање припрема за одбрану правних лица у делатностима из своје надлежности с одбрамбеним припремам