PALUBA
October 15, 2019, 07:49:46 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
News: Prilikom registracije unesite ispravnu e-mail adresu jer na toj adresi dobijate mail za aktivaciju Vašeg naloga. Proverite obavezno i neželjenu poštu...
 
   Home   Help Search Calendar Login Register  
Del.icio.us Digg FURL FaceBook Stumble Upon Reddit SlashDot

Pages:  [1] 2   Go Down
  Print  
Author Topic: Upotreba snaga 2. Armije u odbrani od agresija NATO  (Read 8063 times)
 
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
borovnica
desetar
*
Offline Offline

Posts: 142


« on: March 25, 2015, 11:01:42 pm »

UPOTREBA SNAGA 2. ARMIJE U ODBRANI OD AGRESIJE NATO


Opšti uslovi u kojima su komande i jedinice 2.A izvršavale zadatke bili su približni uslovima u kojima se nalazila VJ i SRJ u celini.
   
Vojno-politička situacija u bližem i širem okruženju neposredno pred agresiju bila je složena i nepovoljna zbog stalnih pritisaka  međunarodne zajednice i NATO na čelu sa SAD i držanja SRJ u stanju „kontrolisane krize“ radi uspostavljanja međunarodnog protektorata na Kosovu i Metohiji, „demokratizacije“ regiona i eliminsanja suprotstavljanja američkoj politici.
Nezapamćenom medijskom kampanjom međunarodna zajednica je nastojala da „ubedi“ SRJ u neophodnost prihvatanja međunarodnih snaga na KiM, uz istovremeno ubrzano dovođenje, raspoređivanje i uvežbavanje jakih vazduhoplovnih, pomorskih i kopnenih snaga radi pritisaka na SRJ da prihvati „mirovni“ sporazum iz Rambujea, koji bi, faktički, predstavljao okupaciju čitavog prostora SRJ.

Da bi postigao proklamovane ciljeve, NATO je preuzeo sveobuhvatnu obaveštajnu i psihološko-propagandnu operaciju, ekonomske sankcije uz neposredne vojne pripreme, a potpunom instrumentalizacijom susednih zemalja stvorio uslove za izvršenje vazduhoplovne operacije sa kružne osnovice i neposredne pripreme kopnene operacije, kao i oružane pobune Šiptara na KiM.
« Last Edit: March 26, 2015, 09:42:34 am by KUZMA®, Reason: vizuleno sredjivanje teksta » Logged
borovnica
desetar
*
Offline Offline

Posts: 142


« Reply #1 on: March 25, 2015, 11:04:50 pm »

Zbog karakteristika zone odgovornosti i njenog značaja za teritorijalni integritet SRJ psihološko-propagandna delatnost neprijatelja je bila izuzetno intenzivna, neprekidna, agresivna i usmerena prema a) stanovništvu, b) političkim činiocima na teritoriji i v) prema Vojsci Jugoslavije i Drugoj armiji.
   
Najveći interes su ispoljavali prema: odnosima organa vlasti Federacije i organa vlasti u Republici Crnoj Gori; odnosima između stranaka sa težištem na odnose stranaka u Crnoj Gori; odnosima i praktičnim aktivnostima političkih subjekata prema krizi i separatističkoj pobuni na Kosovu i Metohiji; međunacionalnim odnosima sa težištem na Raško-polimsku oblast, Malesiju i teritoriju Ulcinja: međuverskim odnosima; ekonomskom stanju i mogućnostima privrede u slučaju rata; i drugim pitanjima.
   
Posebno interesovanje je ispoljeno za odnos svih subjekata prema pripremama za odbranu zemlje i moral stanovništva u vreme priprema NATO za agresiju na SRJ.
   
Osnovni ciljevi te delatnosti su bili:

  • 1) razbijanje jedinstva srpskog i crnogorskog naroda kroz podršku i iniciranje političkih sukoba na relaciji: politički subjekti Federacije – politički subjekti Republike Crne Gore i politički subjekti Republike Srbije – politički subjekti Republike Crne Gore;
  • 2) stvaranje uverenja  na teritoriji da su unutrašnji problemi u SRJ „demokratsko“ pitanje i da se oni mogu razrešiti rušenjem aktuelne vlasti;
  • 3) izazivanje defetizma kod stanovništva Srbije i Crne Gore kroz veličanje moći i snage NATO pakta i isticanje problema VJ u pripremama za odbranu zemlje;
  • 4) podsticanje međunacionalnih i međuverskih sukoba;
  • 5) homogenizacija i podsticanje stanovništva nesrpske nacionalnosti i njihovih političkih stranaka i partija na antijugoslovenskoj i antisrpskoj platformi;
  • 6) obezbeđenje kadrova i sredstava za psihološko-propagandno delovanje sa naše teritorije i dr.


Pored dela domaćih medija, koji su se, posebno na teritoriji Republike Crne Gore, stavili u funkciju psihološko-propagandne delatnosti, određen propagandni uticaj na teritoriji ostavarili su strana informativna sredstva. Na teritoriji Republike Crne Gore državni i takozvani nezavisni mediji emitovali su programe „Glasa Amerike“, „Slobodne Evrope“, „Dojče Vele“-a i drugih, a na delu zone odgovornosti u Republici Srbiji iste programe reemitovali su su neki tkzv. nezavisni mediji.

Osnovni ciljevi psihološko propagandne aktivnosti prema Vojsci Jugoslavije i Drugoj armiji bili su:
  • 1) optužiti je za politički angažman i „priklanjanje“ određenim političkim opcijama u unutrašnjim političkim sukobima i umanjiti njen ugled kod stanovništva na teritoriji;
  • 2) razbiti  unutrašnje jedinstvo komandi i jedinica i na taj način oslabiti moral i ukupnu borbenu gotovost; i
  • 3) kroz glorifikovanje snage i moći NATO pakta izazvati defetizam u komandama i jedinicama i kod naroda stvoriti nepoverenje u mogućnosti odbrane teritorijalnog integriteta i suvereniteta SRJ.

Uz preduzimanje mera na nivou Vojske Jugoslavije i šire društvene zajednice, Druga armija je preduzimala niz efikasnih mera na neutralisanju neprijateljske psihološko-propagandne delatnosti od kojih se ističu:
  • - intenzivirano je informisanje javnosti o aktivnostima Druge armije, sa osnovnim ciljem da se javnosti, posebno domaćoj, pokaže da je Armija odlučna i sposobna da se suprotstavi agresiji i da se neutrališu efekti neprijateljske propagande;
  • - intenzivirano je interno informisanje sa ciljem da se učvrsti jedinstvo jedinica i spreči negativan uticaj neprijateljskih psihološko-propagandnih poruka. Informisanje i druge oblike neposrednog rada sa ljudima realizovale su najodgovornije starešine Komande Druge armije i potčinjenih sastava;
  • - vršeno je neposredno osposobljavanje starešina na komandnim dužnostima i iz organa za informisanje i moral pri čemu je, u okviru realizacije sadržaja vojnostručnog osposobljavanja PVL u opštem i stručno-specijalističkom delu, realizovan i znatno veći broj tema iz oblasti moralno-psiholoških priprema, izgrađivanja morala i zaštite od PPD neprijatelja;
  • - intenzivirana je aktivnost za učvršćivanje rodoljublja pripadnika Armije, kroz predavanja o značajnim datumima i događajima iz istorije naroda Srbije i Crne Gore, posete kulturno-istorijskim spomenicima, kulturno-umetničke sadržaje, kojima je bitno uticano na emocionalna osećanja i učvršćivanje rodoljublja pripadnika Druge armije;
  • - angažovan je znatno veći broj lekara i psihologa, posebno u periodu neposredno pre agresije, koji su neposredno radili sa ljudima i bitnije uticali na stabilnost psihološkog stanja jedinica;
   

U celini, i pored velikog broja sistemskih problema, zahvaljujući pravilnom shvatanju značaja morala i moralno-psiholoških priprema i pravilnim procenama, izvršene su dobre moralno-psihološke pripreme pripadnika Druge armije za oružanu borbu protiv agresora. Kroz neposredne kontakte i saradnju sa drugim subjektima odbrane, kao i kroz ofanzivno informisanje javnosti, i pored opstrukcija organa vlasti u Republici Crnoj gori, izvršen je i moralno-psihološki uticaj  i na rezervni sastav Druge armije i stanovništvo u celini.
« Last Edit: March 26, 2015, 09:57:17 am by KUZMA®, Reason: vizuleno sredjivanje teksta » Logged
borovnica
desetar
*
Offline Offline

Posts: 142


« Reply #2 on: March 25, 2015, 11:05:38 pm »

Uz opšte stanje na teritoriji zone odgovornosti, agresivno i neprekidno pihološko-propagandno delovanje, posebno su situaciju usložavali događaji u Albaniji i otvorena podrška separatistima na KiM (terorizam, naoružavanje, priprema za oružanu pobunu).
   Pored navedenih opštih uslova treba istaći i specifične karakteristike u odnosu na druge strategijske grupacije, kao što su:
   - odnosi saveznih i organa RCG.
   - stanje u delu zone, posebno na prostoru RCG (nefunkcionisanje saveznih organa, podele po raznim osnovama, nizak nivo saradnje sa MUP-om RCG), medijska kampanja u funkciji podrške odluka i postupaka aktuelne vlasti RCG,
   - vojno-geografski,
- demografski, ekonomsko-socijalni, etnički, verski i bezbednosni,
   - zakonski (savezni i obe republike),
   - uticaj ekstremnih političkih stranaka na muslimane u Raškoj oblasti i Albance u delu Crne Gore.
   Ukupno stanje u komandama i jedinicama i pored poteškoća u oblasti popune ljudstvom i obezbeđenja materijalnih rezervi bilo je stabilno.
   Ponašanje većine stanovništva i odnos prema odbrani zemlje, pored niza nepovoljnih uslova i negativnih uticaja, bilo je u funkciji podrške pružanju otpora i odbrani slobode i nezavisnosti.
   U takvim uslovima i vojno-političkoj situaciji komande i jedinice Armije su stalnim praćenjem  situacije, procenama, preduzimanjem i predlaganjem mera i na osnovu odluka državnog i vojnog rukovodstva, organizovano i spremno očekivale početak agresije. U toku agresije uspešno su pružile otpor i realizovale sve postavljane zadatke u sadejstvu sa susedima nanoseći agresoru gubitke, čuvajući vlastitu živu silu i materijalna sredstva, umanjujući efekte i sanirajući posledice vazdušnih udara.
   Kompletna armija bila je u gotovosti za suprotstavljanje agresiji kopnenih snaga, što je bitno doprinelo odvraćanju. Na izvršenje zadataka Armije uticao je niz činilaca, od kojih je deo bio povoljan, a deo nepovoljan.
   Faktori koji su povoljno uticali na izvršenje zadatka:
   - oslonac na podršku i moral naroda;
   - visok moral i motivacija pripadnika Armije za izvršavanje zadataka i otpor agresoru do pobede;
   - realnost procena i pravovremenost donetih odluka na svim nivoima;
   - izvršavanje  zadataka u matičnoj zoni;
   - i pored izrazite tehničke superiornosti i prevlasti u vazdušnom prostoru (VaP), iznalazili su se načini da se i u tim uslovima stvaraju uslovi za povoljan odnos snaga i uspešno suprotstavljanje agresoru;
   - uspešno izvršavanje zadataka suseda, posebno PrK i 3. A;
   - borbeno iskustvo većeg dela ratnog sastava Armije;
   - visok procenat popune sa NVO;
   - visoka osposobljenost, pogotovu starešinskog sastava, uz dobro proučena iskustva dejstva agresora na druge zemlje.
   Faktori koji su nepovoljno uticali na izvršenje zadatka:
   - pod uticajem medijskih manipulacija manji deo stanovništva pokazao je kolebljivost, što se odrazilo na odziv u ratne jedinice;
   - pojedinačni postupci i ponašanje pripadnika Armije;
   - angažovanje dela jedinica van matične zone;
   - izrazito nepovoljan odnos snaga, posebno u pogledu savremenih borbenih sistema, a okviru toga posebno ograničene mogućnosti sistema PVO;
   - neprekidna prevlast i dejstvo iz VaP-a neprijatelja, a mala mogućnost sopstvene vazduhoplovne podrške;
   - neizvesnost u pogledu angažovanja i izvršenja zadatka Vojske Republike Srpske;
   - nedostatak dela NVO, posebno ubojnih sredstava;
   - nepotpuna osposobljenost dela rezervnog sastava, posebno starešina na nižim dužnostima.
   Ukupno stanje Armije bilo je na nivou koje je omogućavalo pravovremeno i uspešno prevođenje komandi i jedinica u viši stepen borbene gotovosti i operativni razvoj.
Logged
borovnica
desetar
*
Offline Offline

Posts: 142


« Reply #3 on: March 25, 2015, 11:06:36 pm »

Prateći u kontinuitetu događaje u okruženju i procenjujući situaciju, posebno aktivnosti snaga NATO, bez rezerve je zaključeno da će uslediti oružana agresija.
   U skladu sa zaključcima iz procene i modelom agresije planski se pristupilo podizanju borbene gotovosti komandi i jedinica i pripremama za odbranu. Zaključujući da će zona Armije biti najverovatnije ugrožena dejstvima sa distance, šiptarsko-terorističkim snagama sa KiM, ubačenih diverzantsko-terorističkih grupa (DTG) iz Albanije, postupno je narastala b/g jedinica čije je angažovanje bilo verovatno, uz istovremenu realizaciju i drugih mera i aktivnosti:
   - ojačanje graničnih jedinica (pešadijskim, specijalnim i jedinicama podrške);
   - mobilizacija i stavljanje u potpunu gotovost ARJ PVO;
   - snage po naređenju o posebnim merama stalne b/g prevedene su u povišenu b/g i ojačavane;
   - većina komandi, jedinica veze i specijalnih jedinica stavljena je u potpunu borbenu gotovost;
   - izvršena je popuna jedinica sa rezervnim sastavom, deo jedinica je mobilisan i izvršene su neposredne pripreme VTJ, komandi i jedinica za izvršenje mobilizacije;
   - izvršene su neposredne pripreme, raseljavanje i disperzija ratnih materijalnih sredstava;
   - pravovremeno je posednut deo KM komandi taktičkog i operativnog nivoa.
   Raseljavanje i disperzija ratnih materijalnih rezervi (RMR) bili su od strategijskog značaja za odbranu. Komanda 2. A je blagovremeno zaključila da ću u slučaju NATO agresije biti veoma bitno sprečiti uništenje-gubitke RMR od udara sa distance. Prioritet jedinica je bio na pripremama za izvršenje raseljavanja i disperzije RMR.
   Sa raseljavanjem RMR otpočelo se na nekoliko dana pre početka agresije na našu zemlju. Sa intenzivnim pripremama za izvršenje raseljavanja otpočelo se 15-ak dana ranije: ažurirani su planovi, izviđane planirane lokacije razmeštaja, animirano ljudstvo iz reervnog sastava (jedinice radne obaveze), opravljana transportna sredstva i sredstva integralnog transporta i ažuriran je pozivarski sistem. Raseljavanje je izvršeno po unapred pripremljenim planovima sa precizno definisanim snagama i sredstvima za izvršenje zadatka po vremenu i prostoru.
   Od početka raseljavanja do početka agresije rad je tekao danonoćno. U tom periodu uočeni su i rešeni problemi koji su otežavali – usporavali tok raseljavanja:
   - da se planirano vreme za raseljavanje neće moći ostvariti u skladištima gde sredstva nisu bila paletizovana i gde nije bilo moguće primeniti sredstva integralnog transporta;
   - stalna vazdušna opasnost, i nepovoljni meteo-uslovi;
   - za pojedina skladišta nije bilo obezbeđeno dovoljno transportnih sredstava (sporo pristizanje vozila iz popisa i veliki broj nenamenskih sredstava);
   - nedovoljna pripremljenost pojedinih privremenih lokacija u inžinjerijskom smislu je onemogućavala upotrebu vozila veće nosivosti;
   - u nekim skladištima nije bio povoljan odziv ljudstva iz rezervnog sastava tako da se nije mogao obezbediti smenski rad, a što je proces raseljavanja odmicao sve više ljudstva je bilo angažovano na obezbeđenju raseljenih RMR.
   Sa intenziviranjem NATO udara raseljavanje je nastavljeno na veći broj lokacija. Praktično, raseljavanje je trajalo za sve vreme trajanja agresije. Ovo se pre svega odnosi na ubojna sredstva dok su ostale RMR zadržane na prvobitnim lokacijama.
   Pri raseljavanju  pogonskih sredstava prisutni su bili veći problemi:
- skladišni kapaciteti teritorije (benzinske pumpe) ne mogu da prihvate sledujuće količine pogonskih sredstava tako da su raseljavana – uskladištavana u kapacitete teritorije i van zone odgovornosti,
   - vreme raseljavanja je znatno produženo zbog velikih udaljenosti od skladišta do privremenih smeštajnih lokacija.
   Radi zaštite RMR od uništenja iz vazdušnog prostora i propadanja od meteo uticaja, ista su smeštana u pećine, tunele, napuštene farme i druge zidane objkete. Sredstva na poljskim lokacijama (otvoreni prostor) štićena su ceradama, folijama i dr. sredstvima primenjujući mere maskiranja. Od raspoložive ambalaže formirana su lažna poljska skaldišta, prvenstveno ubojnih sredstava. Premeštanjem lažnih poljskih skladišta simulirana su premeštanja istih.
   Raseljeno je 8.000 tona ubojnih sredstava sa mirnodopskih lokacija (sa najmanje tri puta promenom lokacije), tako da se može reći da je raseljeno 15.000 tona ovih sredstava. Rseljavanje je izvršeno u dve faze. U prvoj fazi (za šest dana) ubojna sredstva su raseljena na 11 lokacija. U drugoj fazi, u funkciji operativnog maskiranja, sredstva su raseljena na 32 lokacije.
   Pogonska sredstva u količini od 15.000 tona bila su raseljena na 142 lokacije u 28 opština u i izvan zone odgovornosti. Raseljavanje pogonskog goriva je vršeno uz opstrukciju Vlade RCG i provokacije MUP. Ostalih sredstava /r/d, guma, akumulatora, osnovnih sredstava i dr.) raseljeno je 800 tona.
   Disperzija RMR izvršena je organizovano i planski, osim kod dela jedinica sa nerealnim planovima (lokacija, angažovanje snaga, sredstava i potrebnog vremena), što je produžilo vreme disperzije.
   Jedinice „A“ klasifikacije disperziju su mahom vršile sopstvenim snagama i sredstvima. Sva kritična mesta su bila pod kontrolom starešina, a mesta za smeštaj pokretnih stvari su obezbeđivana. Blagovremeno je izvršena priprema sredstava i obuka ljudstva. Kritična mesta u procesu disperzije (pojedina vrsta UbS) su proveravana i uvežbavana. Komandni kadar je imao potpuno jasnu sliku o mogućnostima jedinice, obimu zadatka i nije imao nerešenih pitanja pri realizaciji.
   Jedinice „NA“ klasifikacije su imale veće probleme. Mirnodopska jezgra nisu bila dovoljna za realizaciju zadatka bez rezervnog sastava i jedinica radne obaveze.
   Ove jedinice su zadatak izvršavale u izuzetno složenim uslovima zbog:
   - velike udaljenosti RMR, smeštenih u skladištima pozadinskih baza često i do 100 km,
   - nepotpuno uvežbanog ljudstva za izvršenje zadatka (pozivanja rezervnog sastava zbog nedostatka novca),
   - stanja transportnih sredstava iz popisa,
   - slabog odziva rezervnog sastava i ljudstva iz jedinica radne obaveze na prostoru Republike Crne Gore,
   - načina pozivanja vojnih obveznika,
   - nepopunjenosti dela jedinica sa formacijskim sredstvima za prihvat i transport pogonskih goriva (bačve i savitljivi rezervoari),
   - nepripremljenosti velikog broja magacina za upotrebu sredstava integralnog transporta.
   Navedeni problemi su rešavani u hodu uz znatno duže vreme disperzije.
Logged
borovnica
desetar
*
Offline Offline

Posts: 142


« Reply #4 on: March 25, 2015, 11:07:57 pm »

Odogovoran, profesionalan i nadasve patriotski odnos pripadnika bio je osnovni uslov da se svi zadaci izvrše pravovremeno i potpuno. RMR su sačuvana, a jedinice koje su vršile raseljavanja (pozadinske baze) paralelno su neprekidno vršile snabdevanje borbenih jedinica.
   Uspešno sačuvane RMR, uz zaštitu ljudi, ima izuzetan, strategijski značaj.
   Na svim nivoima komandovanja preduzeto je niz mera sa težištem na:
   - ažuriranju i doradi planova upotrebe, zaštite ljudstva i MS od dejstva iz VaP-a,
   - preduzimanju mera operativno-taktičkog maskiranja,
   - organizaciji sadejstva sa susedima, posebno sa PrK i komandom RM,
   - kontroli teritorije, obezbeđenju neprekidnosti funkcionisanja sistema veza i komandovanja.
   1. Planskom osposobljavanju i uvežbavanju komandi i jedinica na donošenju odluka i komandovanju u potčinjenim sastavima sa težištem na jedinicama „NA“ klasifikacije; izvršen je izbor, uređenje i posedanje KM svih nivoa komandovanja, najčešće na više lokacija, kombinovano (tvrdi objekti – šatori) sa dovoljnom rastresitošću, čestim promenama lokacije i maskiranjem, što je predstavljalo poseban problem jedinicama veze za uspostavu svih vrsta veza, uz ubrzano razrešavanje problema njihove neuređenosti;
   2. Planskoj organizaciji veza veza osloncem na stacionarni sistem i dovođenje u potpunu gotovost pokretnih sistema veza. Problemi su se pojavljivali prilikom pokretanja jedinica iz matičnih zona, a razrešavani su preraspodelom sredstava i na druge načine;
   3. Preduzimanju niza mera iz oblasti maskiranja i postupaka (lažni rejoni i položaji, određivanje više rejona i njihova česta promena, primena priručnih sredstava, pojedinačni i pokreti manjim grupama vozila) što je bitno doprinelo umanjenju efekata i gubitaka.
   Organizovano i planski realizovano je sadejstvo unutar jedinica Armije i susedima (RV i PVO, PrK i RM), dok je saradnja sa državnim organima, civilnim strukturama i MUP-om u zoni bila različita, od minimalne (MUP RCG) do veoma dobre sa MUP-om Republike Srbije i drugim organima u Republici Srbiji.
   Osposobljavanju komandi i jedinica za izvođenje borbenih dejstava pridavana je posebna pažnja. Poseban problem predstavljalo je osposobljavanje rezervnog sastava, koji je dugi niz godina realizovan samo delimično. Ovaj problem je manje bio izražen u jedinicama „A“ klasifikacije, dok su komande „NA“ klasifikacije bile na nižem nivou osposobljenosti. Najobučenije su bile jedinice veze, granične, izviđačke, policijske, ARJ PVO i deo drugih rodovskih jedinica. Posebna pažnja posvećena je obuci rezervnih starešina realizacijom kurseva i primenjenih oblika obuke, pri čemu je angažovanje starešina iz viših komandi došlo do punog izražaja. Tehničko-stručna i vatrena osposobljenost jedinica bila je na višem nivou u odnosu na taktičku. I pored nepopunjenosti i tehničke zastarelosti sistem veza je obezbedio neprekidno komandovanje na svim nivoima).
   S obzirom na dejstva iz vazdušnog prostora pravilno je organizovano i realizovano težište u obuci za PVO i PDB i dejstva protiv diverzantskih i terorističkih snaga. Osposobljavanje je nastavljeno i u periodu rata. Nivo osposobljenosti do početka agresije omogućio je izvršenje zadatka u tom periodu, ali se ispostavilo da postoje značajni problemi u mobilisanim jedinicama koje je bilo neophodno prevazići.
   Mobilizacija najvećeg dela ratnih jedinica izvođena je u najsloženijim uslovima: neprekidno dejstvo iz vazdušnog prostora; angažovanje dela jedinica u borbenim dejstvima na prostoru KiM, obodu sa KiM i d/g prema Republici Albaniji; opstrukcija organa vlasti RCG što je za posledicu imalo nedovoljan odziv i značajno produženje vremena trajanja mobilizacije.
   Razrešeni su brojni problemi i stečena značajna iskustva iz oblasti planiranja, pripreme, provere, provere i izvršenja mobilizacije:
   - preobimnost dokumenata planova mobilizacije kao što su:
•   neodazivanje rezervnih starešina (nadoknađivan je dodatnim angažovanjem ostalih);
•   problem produžene mobilizacije (nije rešen PRAMOB-om VJ);
•   spajanje ljudi i sredstava usložila je disperzija RMR;
- neizvršeni zadaci u popuni ljudstvom i MS iz popisa u miru (razrešavani su u toku agresije na inicijativu Komande 2. A formiranjem tela za koordinaciju);
- pokazalo se da rezervne starešine, zaključno sa komandirom čete teško mogu izvršavati zadatke mobilizacije bez neposredne pomoći;
- postojeća rešenja o predaji nepokrentosti i arhive i rad komandi garnizona nisu se pokazala efikasnim. (Stečena su značajna iskustva i sigurno je da ih treba drugačije regulisati);
- saradnja komandi RJ i VTK je u osnovi bila dobra, ali je u znatnom delu bilo propusta koji su se negativno odražavali na tok mobilizacije;
   -  poseban problem je predstavljala radna i materijalna obaveza i rad područnih organa SMO, izrazito u RCG. Njihove poslove su realizovali organi VTK i ratnih jedinica. Očito je da navedene poslove treba objediniti;
   - jednovremena mobilizacija većine kompletnih RJ (pokazalo se da to nije najbolje rešenje. Primerenije je mobilizaciju izvesti posebno u sklopu sa realizacijom mera iz plana pripravnosti);
   - vreme trajanja mobilizacije u najvećem broju RJ nije određeno realno i osnovni je zaključak da ga treba produžiti, a ne kraće od 24 časa;
   - ključna pouka (iskustvo) je da funkcije vojne, materijalne i radne obaveze moraju biti u nadležnosti državnih organa, a da ratne jedince budu odgovorne za osposobljavanje i upotrebu jedinica.
   Mobilizacijom je obuhvaćeno oko 80% ratne armije i uz sve poteškoće i probleme dostignut je visok nivo popune (90% mobilisanih sastava)
   Na osnovu iznetog može se zaključiti da su komande i jedinice Armije u skladu sa zaključcima iz procene situacije i stepena ugrožavanja zone odgovornosti i na osnovu dobijenih zadataka od pretpostavljene komande pravovremeno doneli odluke i preduzeli adekvatne pripreme na svim nivoima komandovanja.
   Pružena je neposredna pomoć potčinjenim komandama i jedinicama, obezbeđena d/g, izvršeno raseljavanje i disperzija ratnih materijalnih sredstava, zaštićeni objekti i raseljena materijalna sredstva, uspostavljena kontrola teritorije, sprečeno prenošenje pobune sa prostora KiM u zonu odgovornosti, izvršena mobilizacija dela i pripreme za mobilizaciju svih jedinica, izvršen delimičan operativni razvoj, očuvan moral i jednistvo i preduzete mere na sprečavanju psihološko-propagandnih aktivnosti, razobličena blokada i opstrukcija republičkih organa RCG, razrešeni problemi osposobljavanja ratnih komandi i jedinica, uspostavljena saradnja sa civilnim strukturama u zoni odgovornosti i podstaknut rad i saradnja sa vojno-pravsudnim organom. Na taj način uspešno su realizovane ukupne pripreme za odbranu od agresije čime je i Armija postala čvrst oslonac narodu i svim patriotskim snagama i delovala kao snažan faktor stabilnosti, i istovremeno faktor odvraćanja.
   Zadatak za odbranu od pretpostavljene komande dobijen je pravovremeno i u skladu sa tim deo te odluke dostavljen je svim nivoima komandovanja, čime je obzebeđeno uspešno izvršenje zadatka.

Logged
borovnica
desetar
*
Offline Offline

Posts: 142


« Reply #5 on: March 25, 2015, 11:09:32 pm »

KARAKTERISTIKE IZVOĐENJA ODBRANE OD AGRESIJE

   Mere i aktivnosti realizovane u pripremnom periodu omogućile su organizovan rad i brzo prilagođavanje ratnim uslovima po otpočinjanju agresije. U praksi je potvrđeno da su preduzete mere bile adekvatne, da su uspešno zaštićeni ljudi i MS i time bitno umanjeni efekti dejstva iz vazdušnog prostora. Rušenje i oštećenje objekata sprečeno je u mogućoj meri, a gubici u ljudstvu neznatni. Ovakvi rezultati učvrstili su nas u uverenju i podstakli da je neophodno uporno, dosledno i stvaralački nastaviti sa realizacijom naređenih i preduzimanjem novih mera. To je u suštini i učinjeno, što je i rezultiralo krajnjim ciljem, obustavljanjem agresije vazduhoplovnih snaga i odustajanjem od agresije kopnenih snaga.
   U suštini, u toku izvođenja odbrane 2.A od agresije mogle bi se, uslovno izdvojiti, tri celine:
1.   odbrana od dejstva vazduhoplovnih snaga;
2.   izvođenje b/d sa šiptarsko-terorističkim snagama i
3.   priprema za odbranu od agresije kopnenih snaga.

1.   Odbrana od agresije vazduhoplovnih snaga

Poznata je većina detalja o angažovanju vazduhoplovnih i pomorskih snaga NATO u vazduhoplovnoj agresiji. Takođe su poznati objekti dejstva i ciljevi u zoni Armije. Mete napada su, pored vojnih, bili objekti infrastrukture, fabrike, škole i dr., gde se praktično pokazala sva surovost i zločinački karakter operaciju koju su planeri i organizatori svojoj i svetskoj javnosti prikazali kao humanitarnu i cinično je nazvali „Milosrdni anđeo“. Taj „humanizam i milosrđe“ stanovništvo i pripadnici Armije platili su visokom cenom (oko 355 ljudi izbačeno iz stroja, od čega više od jedne petine nepovratnih gubitaka, materijalna šteta nastala oštećenjem i rušenjem oko 200 različitih vojnih objekata). I pored ovakvih razaranja i stradanja civilnog stanovništva, agresor nije postigao ni jedan od postavljenih ciljeva. U toku čitavog trajanja vazduhoplovne operacije, komande i jedinice Armije nastavile su organizovano i planski sa izvršavanjem svih zadataka. Preduzete su dodatne mere na stabilizaciji komandovanja, čemu je bitno doprinelo upućivanje oko 250 starešina iz škola i školskih centara u sastav Armije, koji su pokazali vrhunsku stručnost, odgovornost, profesionalnost i spremnost za najteže napore.
I pored svakodnevnog i intenzivnog dejstva po objektima sistema veza, isti su pokazali visok stepen organizovanosti, uvežbanosti, otpornosti, izdržljivosti i elastičnosti. U toku realizacije zadataka organi, komande i jedinice veze ispoljili su visok stepen hrabrosti (posebno jedinice u stacionarnom sistemu veza VJ), dobre organizacijske sposobnosti u rešavanju nastalih problema u toku agresije, izuzetno kvalitetnu saradnju  sa drugim imaocima sistema veza, dobar kvalitet i zadovoljavajuću brzinu u prenosu i zaštiti informacija sredstvima veze. Ostvarena je neprekidnost u realizaciji zadataka na svim nivoima komandovanja, a povremenim angažovanjem jedinica veze obezbeđena je neprekidnost komandovanja.
Ljudski faktor je još jednom potvrdio svoj značaj i nametnuo komandovanju potrebu veće brige za stručno-specijalističko osposobljavanje kadra u rodu veze. Nastali problemi tokom realizacije zadataka u agresiji uspešno su rešavani u najkraćim mogućim rokovima brzim reorganizacijama, požrtvovanošću i hrabrošću najvećeg dela pripadnika roda veze. Pokazalo se da opremanje sredstvima veze mora biti prioritet i zadatak komandovanja.
U ovom periodu: nastavljeno je sa mobilizacijom i osposobljavanjem jedinica, u osnovi izvršen operativni razvoj i uređenje pravaca, rejona i položaja za odbranu od agresije kopnenih snaga. Nastavljena je dalja disperzija i raseljavanje MPR i njihova dalja zaštita u prostoru. Posebno bih istakao, da je u ovom periodu, kao i tokom agresije pojačana kontrola od strane organa Komande armije i pružena sva potrebna pomoć potčinjenim komandama u prevazilaženju problema i održavanju zahtevanog nivoa b/g.
Poseban značaj u ovom periodu imao je sistem PVO. Izvršena je pravovremena i realna procena neprijateljskih snaga i objekata dejstva avijacije i krstarećih raketa i u skladu s tim organizovan sistem VOJ-a, koji je uz sva ometanja i dejstva kao prisutne probleme, obezbedio praćenje situacije u VaP-u tokom čitavog trajanja agresije. Pokazalo se, da zbog pretrpljenih gubitaka i stanja MS sistem VOJ-a mora imati primat u opremanju. U protivvazdušnoj borbi angažovane su sve raspoložive snage (ekvivalenta 60 vatrenih jedinica, ranga baterija PVO), koje su po jedinstvenom planu organizovane i vodile PVB i u granicama tehničkih mogućnosti sistema uspešno izvršile postavljeni zadatak. Zbog karakteristika sredstava PVO, dejstva neprijateljske avijacije, su izvođena sa velikih visina i daljina što je u izvesnoj meri umanjilo efekte, a objekti nisu mogli biti potpuno zaštićeni.
Mere PVZ došle su do punog izražaja i bitno doprinele umanjenju efekata od dejstva neprijateljske avijacije i raketa. U ovom periodu, zbog dejstva po objektima infrastrukture, poseban značaj je imalo obezbeđenje kretanja i manevra, na čemu su bile angažovane inžinjerijske jedinice, putna i građevinska operativa, sve druge komande i jedinice.
Dejstva u vazduhoplovnoj operaciji ispoljena su po objektima u celoj zoni Armije, težišno u zoni Užičkog korpusa. Posledice dejstava su ljudske žrtve i razaranja vojnih i civilnih objekata, ali kranji ciljevi operacije nisu ostvareni.

Logged
borovnica
desetar
*
Offline Offline

Posts: 142


« Reply #6 on: March 25, 2015, 11:10:31 pm »

2.   Izvođenje borbenih dejstava sa šiptarskim terorističkim snagama

Nosilac borbe sa šiptarskim terorističkim snagama, kao što je poznato, bio je PrK i 3.A. Zbog toga su iskustva i pouke ovih sastava najznačajnije, dok angažovanje dela jedinica Armije u funkciji sadejstva, izuzimajući deo jedinica 2.A (37. mtbr), koje su bile pretpočinjene PrK/3.A. iz tog razloga najrealnije je da rezultate njenog angažovanja i iskustva budu razmatrana jedinstveno u Prištinskom korpusu. U ovom kratkom osvrtu ipak bih istakao sledeće:
   - snage 2.A pretpočinjene 3.A (37. mtbr) bile su angažovane u borbama sa najekstremnijim terorističkim snagama;
   - naneti su osteni gubici ŠTS i razbijene terorističke snage u zoni napada;
   - uspešno su izvršeni svi zadaci u toku pretpočinjavanja i vraćanja u sastav Armije zbog čega je 37. mtbr i odlikovana Ordenom Narodnog Heroja.
U borbi sa šiptarskim terorističkim snagama sadejstvujući PrK angažovan je i deo snaga na rubnom delu KiM, koje su sprečile prodor ovih snaga u zonu Armije. U ovoj fazi je u zonu Armije prešlo oko 30 hiljada izbeglica sa KiM među kojima, verovatno i jedan broj terorista, koje je bilo vrlo teško identifikovati.
Granične jedinice Armije, ojačane sredstvima za podršku i delom specijalnih jedinica, sprečile su prebacivanje naoružanja i opreme iz Albanije na KiM i obratno, kao i izvlačenje razbijenih terorističkih bandi, nanoseći im osetne gubitke u živoj sili čime su na najbolji način sadejstvovale snagama PrK/3.A.
Logged
borovnica
desetar
*
Offline Offline

Posts: 142


« Reply #7 on: March 25, 2015, 11:11:57 pm »

3.   Priprema za odbranu od agresije kopnenih snaga

U toku izvođenja odbrane od dejstva vazduhoplovnih i pomorskih snaga NATO vršene su pripreme za odbranu od napada kopnenih snaga, bez obzira na to što smo zaključili da je on manje verovatan, ali ne i isključen. U skladu sa procenama i mogućim pravcima upotrebe kopnenih snaga vršene su i pripreme komandi i jedinica.
Težište je bilo na: postepenom dovođenju jedinica ili njhovih delova u moguće rejone upotrebe, njihovom osposobljavanju za zadatke odbrane, dogradnji sistema komandovanja, veza i sadejstva, inžinjerijskom uređenju rejona odbrane, merama operativnog i taktičkog maskiranja i dr. Pri svemu ovome moralo se voditi računa o merama protivvazdušne zaštite i maskiranja kako bi bila izbegnuta dejstva vazduhoplovnih snaga.
S obzirom na to da dejstva kopnenih snaga neprijatelja nisu ispoljena komande i jedinice Armije nemaju značajnijih iskustava po pitanju svrsishodnosti i sveobuhvatnosti izvršenih priprema. Na osnovu iskustava iz aktivnosti dela jedinica u sprečavanju prelivanja šiptarsko-terorističkih snaga sa KiM i Republike Albanije u zonu Armije i procena o mogućnostima dejstva kopnenih snaga neprijatelja sa sigurnošću zaključujemo da bi imao znatne gubitke u ljudstvu i MS u slučaju otpočinjanja dejstava, pa je i to najverovatnije razlog što ovakva dejstva nisu usledila iako su znatne snage dovedene u planirane rejone susednih zemalja i uvežbavane.

FUNKCIONISANJE OSTALIH SUBJEKATA ODBRANE
U ZONI ARMIJE

Po našoj proceni, Savezna vlada je, donošenjem uredbi obezbeđivala uslove za suprotstavljanje agresiji. Međutim, nije obezbeđivala mehanizme za sprovođenje uredbi na celoj teritoriji SRJ, a neke uredbe su kasnile, što je stvaralo probleme komandama i jedinicama VJ i Armije u izvršavanju zadataka.
Znatni su propusti državnih organa, preduzeća i drugih pravnih lica u izradi ratne organizacije i sistematizacije, pa stoga nisu bila spremna za funkcionisanje u uslovima rata.
Vlada Republike Crne Gore je protivustavno i protivzakonito donela Uredbu o radnoj obavezi, davajući prioritet radnoj obavezi u odnosu na mobilizaciju, što je stvorilo velike probleme komandama i jedinicama u mobilizaciji. S druge strane, više preduzeća čija je proizvodnja bila značajna za odbranu zemlje nisu mogla kvalitetno organizovati proizvodnju zbog angažovanja svojih radnika u ratnim jedinicama armije.
Poznato je da Savezno ministarstvo unutrašnjih poslova nije obezbedilo jedinstven rad i ponašanje republičkih ministarstava i jedinica na celoj teritoriji SRJ. Također, Savezno ministarstvo informisanja nije bilo u mogućnosti da obezbedi jedinstvo informativnog prostora SRJ, jedinstven rad republičkih ministarstava, državnih medija i nije precizno odredilo mesto, ulogu i rad ostalih medija u ratu.
Zbog svega navedenog, karakteristika zone, a s ciljem obezbeđenja što povoljnijih uslova za izvršavanje zadataka Armija je morala da rešava pitanja i probleme koji su u nadležnosti drugih subjekata odbrane.
Na teritoriji zone Armije u Republici Srbiji, Vlada Srbije je svojim odlukama i angažovanjem stvarala povoljne uslove za uspešno suprotstavljanje agresiji. Nasuprot tome, na teritoriji RCG, Vlada RCG je svojim odlukama i praktičnom aktivnošću svojih članova vršila opstrukciju priprema za odbranu VJ. Organizujući paramilicijske snage doprinosio je političkoj nestabilnosti i napetosti na teritoriji. Na osnovu praktičnih aktivnosti spremao se za sukob sa VJ. U skladu sa postupanjem republičkih vlada postupali su i organi državne uprave.
Na osnovu iskustava cenimo da ostali subjekti odbrane u zoni Armije nisu stvarali uslove za uspešno suprotstavljanje agresiji. Zbog toga su pojedine zadatke morale da rešavaju komande i jedinice Armije.
Logged
borovnica
desetar
*
Offline Offline

Posts: 142


« Reply #8 on: March 25, 2015, 11:34:05 pm »

MORALNA SNAGA DRUGE ARMIJE ZA VREME AGRESIJE

Stanje morala u toku izvođenja  borbenih dejstava zavisilo je od kvaliteta izvršenih moralno-psiholoških priprema, određenih ciljeva i njihovog poznavanja od strane boračkog sastava , kvaliteta preduzetih mera borbenog obezbeđenja i poverenja u starešinski kadar i načina njihovog ponašanja u toku dejstva agresora. Zahvaljujući dobrim moralno-psihološkim pripremama za odbranu i nizom preduzetih drugih mera i radnji, stanje morala je u toku izvođenja borbenih dejstava bilo stabilno i karakterisalo ga je sledeće:
- brzo stvaranje homogenih kolektiva sa veoma dobrim međuljudskim odnosima;
- potiskivanje ličnih i porodičnih problema u drugi plan i identifikacija pojedinaca sa jedinicom i njenim zadacima;
- brzo i efikasno osposobljavanje jedinica za realizaciju konkretnih borbenih zadataka;
- svođenje negativnih pojava kao što su strah, nedisciplina i druge, na pojedinačne slučajeve, koji su brzo i efikasno rešavani;
- izuzetna solidarnost u borbi izražena kroz brigu za ljude, a posebno kroz izvlačenje, pružanje pomoći i evakuaciju ranjenih i izvlačenje poginulih boraca;
- solidarnost sa porodicama poginulih i ranjenih boraca;
- veoma korektan odnos prema stanovništvu u rejonima borbenog rasporeda;
- veoma dobar i odgovoran odnos prema sredstvima i borbenoj tehnici kojom raspolaže jedinica.
Komanda 2. Armije preduzimala je stalne i konkretne mere na izgradnji i jačanju morala  i sprečavanju negativnog uticaja PPD neprijatelja. Od brojnih mera ističu se sledeće:
- u Organu za informisanje i moral formirana je posebna grupa za praćenje i procenjivanje morala, koja je neprekidnim obilascima komandi i jedinica i neposrednim radom sa ljudima, intervencijama i otklanjanjem uočenih slabosti, praćenjem i kontrolom realizacije mera moralno-psiholoških  priprema uticala da stanje morala bude u svakom trenutku stabilno i poznato komandantima jedinica;
- planirano je i realizovano dvodnevno kursiranje rezervnih starešina na formacijskim dužnostima u organima za informisanje i moral i komandira osnovnih jedinica s ciljem osposobljavanja za uspešno sprovođenje moralno-psiholoških priprema i izgrađivanje morala;
- ocenjujući značaj ličnog primera i neposrednog obraćanja jedinicama komandanata pred izvršenje značajnijih zadataka i u drugim prilikama, Komanda Druge armije je insistirala da ona budu što češća, dobro pripremljena i u funkciji motivisanja ljudi za izvršenje konkretnih zadataka;
- u okviru Organa za informisanje i moral formirana je, pored grupe za izgradnju morala, i grupa za interno informisanje koja je: brzo, posle izučavanja, posredovala informacije ŠVK potčinjenim sastavima, primala i izučavala informacije iz potčinjenih sastava; pratila podatke o odnosu svih subjekata na teritoriji prema VJ i odbrani; izrađivala interne informacije za ŠVK i potčinjene sastave; vršila pripreme svih subjekata van VJ koji su posećivali jedinice i pored ostalog, informisala ih; izrađivala interne informacije za ŠVK i potčinjene sastave; pratila realizaciju internog informisanja u potčinjenim sastavima i aktivno se uključivala u realizaciju istog; obezbedila snabdevanje jedinica (do voda) dnevnom štampom i ratnim izdanjima lista „Vojska“, itd.
Izgrađeno je i održano na vrlo visokom stepenu poverenje u najviše državno i vojno rukovodstvo, koje se zasnivalo na činjenicama da su ona učinila sve da se problemi na Kosovu i Metohiji reše mirnim putem i da su pokazala odlučnost u odbrani suvereniteta, teritorijalnog integriteta i časti otadžbine i naroda. To se egzaktno i pokazalo prilikom naučnih istraživanja koje je u ratu provodio GŠ VJ.
Tokom agresije neprijatelj je intenzivirao psihološko-propagandnu delatnost, uključujući u istu, pored svojih, pre agresije pripremljenih snaga i sredstava, i snage i sredstva na teritoriji, posebno sredstva informisanja na teritoriji Republike Crne Gore.
I pored praktične nesrazmere po skoro svim parametrima i apsolutne tehničke premoći agresora po pitanju psihološko-propagandne delatnosti, ipak smo, preduzimanjem mera kontrapropagande, informisanjem i drugim metodama, uspeli preduprediti, umanjiti i brzo otkloniti negativne posledice propagandnog i informativnog rata agresora.
Naknadno nevoljno priznanje portparola NATO-alijanse da su na ovom prostoru izgubili propagandni rat, daju nam za pravo da zaključimo da su mere koje smo preduzimali, pored objektivnih teškoća i subjektivnih slabosti u zoni odgovornosti Druge armije, dale puni doprinos uspešnoj odbrani otadžbine, kako u vojničkom, tako i u psihološko-propagandnom ratu.
U punom smislu je reafirmisan značaj ljudskog faktora i morala kao elementa borbene gotovosti. Izvorište morala Armije je bilo u moralu stanovništva izraženog kroz odnos prema odbrani otadžbine, Vojsci Jugoslavije i slobodarskim i borbenim tradicijama naroda Srbije i Crne Gore, jedinstvu i odlučnosti vojnog i državnog rukovodstva SRJ i Republike Srbije u borbi za slobodu.
U celini, stanje morala 2. Armije u toku borbenih dejstava je bilo stabilno, a borci su bili motivisani i spremni za sukob sa kopnenim snagama NATO pakta, bez obzira na moguće žrtve. Njihova spremnost i visok moral je istovremeno odražavao spremnost, moral i volju naroda za odbranu otadžbine.
Moral je izdržao probu velikih ratnih iskušenja.
Logged
borovnica
desetar
*
Offline Offline

Posts: 142


« Reply #9 on: March 25, 2015, 11:35:11 pm »

VRLO SLOŽENO, ALI USPEŠNO POZADINSKO OBEZBEĐENJE

Uslovi u kojima su realizovani zadaci pozadinskog obezbeđenja pre početka agresije bili su nepovoljni. Organizaciju i realizaciju zadataka usložavala su brojna ograničenja:
- Nepovoljan nivo operativnih i ekonomskih rezervi, nepovoljna struktura i ekonomska moć preduzeća na teritoriji, tehnička i tehnološka zastarelost dela NVO i istrošenost resursa i nelikvidnost u izvršavanju obaveza prema dobavljačima.
- Organi pozadine su u sklopu svojih komandi blagovremno vršili procene ugroženosti materijalnih rezervi, potrebe za prilagođavanjem organizacije pozadinskog obezbeđenja, i pripreme za raseljavanje i disperziju pokretnih stvari, čime je umanjeno moguće iznenađenje.
- Početak agresije dočekan je spremno. Najveći deo rezervi je bio raseljen na privremene lokacije i zaštićen od uništenja, intenziviranjem održavanja poboljšan je stepen ispravnosti tehničkih materijalnih sredstava, a jedinice su u meri narastanja mobilizacije dobile zadatke za prelazak na ratnu organizaciju.
- Prelazak na ratnu organizaciju uz jednovremenu mobilizaciju, raseljavanje i realno pozadinsko obezbeđenje gotovih snaga zahtevao je izuzetnu umešnost, elastičnosti efikasnost upravnih organa. Nepovoljan odziv rezervnog sastava u početnom periodu zahtevao je kombinaciju mirnodopske i ratne organizacije PoOb-a i njeno dinamično prilagođavanje uslovima. Visok patriotizam i rešenost da se agresoru pruži dostojan otpor omogućio je organima pozadine pouzdan oslonac na teritoriju i maksimalno povećanje raspoloživih resursa. Izuzetno je značajna bila podrška pretpostavljene komande u kadrovskom ojačanju jedinica i komandi 2.A i popuni materijalnih rezervi koje su u pojedinim sredstvima višestruko uvećane.
- U formiranju ratnih komandi višeg nivoa delimično se odstupilo od načela, pa su pozadinska komandna mesta formirana skoro u celosti od starešina pozadinskih službi, što je starešine dodatno opteretilo rešavanjem problema iz nadležnosti personalnih organa, kancelarije i sl.
Realizaciju PoOb mobilizacije RJ i mobilizacije pozadinskih jedinica 2.A karakterisali su i specifični problemi vezani za političko stanje u Crnoj Gori i odnose organa vlasti prema odlukama Savezne vlade. Nastupima pojedinih političkih stranaka i organa vlasti u Republici Crnoj Gori, u znatnoj meri je ometana mobilizacija jedinica i izvršavanje materijalne obaveze, a u pojedinim slučajevima (izuzimanje pogonskog goriva VJ ustupljenog VJ iz SDDR, iz skladišta „Kruševo“), vršena je direktna opstrukcija aktivnosti na izuzimanju, čak uz angažovanje jedinica MUP-a Crne Gore.
Snabdevanje UbS vršeno je bez većih problema, budući da nije bilo značajnijih utrošaka UbS. Mogućnost snabdevanja pogonskim gorivom je, sa početkom ratnih dejstava, cenjena kao nepovoljna zbog minimalnih operativnih rezervi. Dodelom goriva iz SDDR popuna je premašila potrebe, ali se postavio problem disperzije tako velikih količina goriva u kratkom vremenskom periodu. Dobrom organizacijom i izuzetnim naprezanjem, zadatak je uspešno realizovan, kod čega je znatno olakšanje predstavljala mogućnost angažovanja vagon-cisterni. Nedovoljna opremljenost sitnom ambalažom i savitljivim rezervoarima onemogućila je disperziju većih količina u formacijskim sredstvima, zbog čega su maskimalno korišćeni kapaciteti teritorije, pri čemu je poznavanje teritorije imalo izuzetan značaj.
Snabdevanje r/d bilo je nepovoljno pre početka b/d i nije bitno popravljeno u toku izvođenja b/d, pre svega zbog nedostatka r/d na tržištu, budući da je najveći broj m/v, a i drugih TMS, osim naoružanja, strane proizvodnje. Otežavajuću oklonost predstavlja i širok spektar tipova i proizvođača.
Hroničan nedostatak akumulatora u periodu pre početka agresije efikasno je rešen angažovanjem pretpostavljene komande i proizvođača što je ptovrdilo načelo da kada postoji rešenost za odbranu nema nerešivih problema.
Održavanje TMS je, sa narastanjem mobilizacije i uspostavljanjem ratne organizacije dobijalo na kvalitetu, a posebno se kao dobro rešenje pokazalo angažovanje civilnih preduzeća sa kojima postoje ratni ugovori za održavanje neborbenih TMS. Dugogodišnji izostanak obuke rezervnog sastava i školovanja rezervnih oficira umanjio je osposobljenost izvršnih organa za održavanje, posebno na nivou bataljona-diviziona.
Izvlačenje i evakuacija TMS nije se manifestovala kao značajan problem pre svega zbog manjeg angažovanja jedinica u neposrednim b/d. Međutim, i pored manjeg intenziteta angažovanja, uočeno je da postoji potreba za boljim opremanjem sredstvima za izvlačenje i evakuaciju.
U rat se ušlo sa rezervama hrane koje su na taktičkom nivou bile na potrebnom nivou. Za ishranu ratnog brojnog stanja dnevno je bilo potrebno oko 114 tona hrane. Problem nedostatka pojedinih namirnica uspešno je rešavan.
Logged
borovnica
desetar
*
Offline Offline

Posts: 142


« Reply #10 on: March 25, 2015, 11:36:38 pm »

Snabdevanje vanskladišnim artiklima hrane, čije su potrebe iznosile oko 64 zone dnevno, realizovano je osloncem na rezerve i kapacitete teritorije, pri čemu je osamostaljivanje Armije u ugovaranju omogućilo uredno snabdevanje.
Dnevne potrebe u hlebu iznosile su oko 37 t, oko 80%, obezbeđivali smo osloncem na civilne kapacitete, a ostatak proizvodili sopstvenim snagama. Time je potvrđena podrška VJ i omogućeno uredno snabdevanje jedincia na optimalan način. Rezerve u formacijskim kapacitetima omogućavale su pouzdanost sistema snabdevanja hlebom.
Dnevne potrebe za svežim mesom iznosile su oko 15 t, a za proizvodima od mesa oko 6 t. Snabdevanje ovim artiklima odvijalo se osloncem na kapacitete teritorije pretežno od preduzeća van zone odgovornosti na velikim daljinama i u uslovima maksimalne restrikcije potrošnje goriva, ali je i pored toga uspešno funkcionisalo.
Da bi se sačuvale rezerve konzervirane hrane i obezbedila raznovrsna ishrana, u svim slučajevima kada je to bilo moguće, umesto konzervisanih (skupih) namirnica izdavane su sveže i pripremana je kuvana hrana. Konzervisani ratni i suvi obroci korišćeni su izuzetno  i to samo kada su jedinice izvodile borbena dejstva, a u svim ostalim situacijama pripreman je i deljen tekući obrok.
Sanitarno-bezbednosne mere u ishrani bile su rigorozne i u funkciji zaštite zdravlja pripadnika 2.A. Za celi period agresije nismo imali nijedno trovanje hranom, uprkos nepovoljnih uslova za obradu i pripremu namirnica.
Popunjenost jedinica 2.A sredstvima za pripremanje, transport i podelu hrane, u odnosu na potrebe, omogućavalo je pripremu i dopremanje hrane u svim uslovima.
Značajno je istaći da je u toku agresije opravljen, kompletiran i doveden u funkcionalnu ispravnost značajan broj InTPS.
Bez obzira na poteškoće u obezbeđenju pojedinih artikala, tokom čitavog perioda agresije ishrana je bila na zadovoljavajućem nivou i u najvećem delu prilagođena potrebama i navikama u ishrani boračkog sastava, kao i materijalnim mogućnostima zemlje u uslovima ratnog stanja. Norme pripadanja u dobroj meri su usklađene sa fiziološkim potrebama i specifičnim zahtevima pojedinih kategorija lica. Snabdevanje vodom vršeno je iz gradskih i lokalnih vodovoda i drugih vodoobjekata iz rejona razmeštaja jedinica angažovanjem sopstvenih snaga i sredstava. Sredstva za raščišćavanje držana su u rezervi kao alternativno rešenje za slučaj havarija ili zagađenja stabilnih vodoobjekata.
Nepovoljna popuna opremom za oblačenje zahtevala je izuzetan napor organa svih nivoa i proizvođača kako bi se u vrlo kratkom roku obezbedila uniforma za veliki broj pripadnika rezervnog sastava. Obezbeđenje uniformom dodatno su otežavali zahtevi rezervnog sastava za maskirnom uniformom koja je atraktivnija. Ista je uz ogromne napore obezbeđena, pto je uz već pomenute poteškoće, imalo i pozitivnih efekata na moral pripadnika 2.A i izbegnuto je šarenilo u oblačenju rezervnog sastava.
Praksa je pokazala da se na korišćenja stacionarnih kapaciteta PoB, nije moglo pouzdano računati u uslovima dejstva agresora iz vazduha budući da su vojni kompleksi bili osnovna meta agresora.
Prikupljanje napuštene stoke u toku rata nije vršeno preko organa lokalne samouprave i privrednih subjekata na teritoriji, već su se ovom pitanjem bavile jedinice i PoB, a što je dodatno opterećivalo organizaciju InOb.
Sveobuhvatne i kompleksne pripreme za zdravstveno zbrinjavanje pripadnika 2.A rezultirale su dobrom organizacijom SnOb.
Intenzitet dejstva agresora NATO bio je manji u z/o Podgoričkog korpusa, a u celoj zoni nije bilo većih gubitaka žive sile, te nije bilo potrebe za maksimalnim angažovanjem sanitetskih struktura. 
Veliki broj v/o u RJ nije blagovremeno regulisao zdravstveni status, što je za posledicu imalo veliki broj zahteva za oslobađanjem, posebno u zoni Podgoričkog korpusa. Ovo je zahtevalo neprekidan rad vojno-lekarskih komisija. Pored negativnih implikacija koje je na mobilizaciju i komandovanje imala ova pojava, zdravstvenim pregledima regulisan je status značajnog broja v/o, što je imalo pozitivne efekte. Formiranjem sanitetskih jedinica, u značajnoj meri su otklonjene i slabosti u Evidenciji specijalističkog sanitetskog kadra.
Zbog raseljavanja materijalnih rezervi i formiranja RJ, potrebe za m/v su višestruko narasle. Uspešnom mobilizacijom i angažovanjem kapaciteta teritorije, realizovani su svi transportni zadaci. U z/o PK odziv m/v bio je slabiji, čemu je doprinela Uredba o radnoj obavezi u RCG. Evidencije o m/v u Vod su bile nepotpune i neažurne. Nedovoljna saradnja sa MUP-om Republike Crne Gore usporavala je popunu i poznavanje stanja ratnih jedinica vozilima iz popisa.
Borbena situacija i stalna opasnost od udara iz vazduha nametala je korišćenje m/v u grupama, na većim odstojanjima i uglavnom danju. Organizacija, u početnom delu rata, decentralizovanog transporta pokazala je određene slabosti, kao što su neracionalna upotreba m/v, angažovanje velikog broja vozila, mala iskorišćenost nosivosti vozila i sl. Velika potrošnja goriva u početnom delu rata je, posle određivanja limitirane dnevne potrošnje, smanjena za oko 30%. Svi organizacioni i materijalni problemi uspešno su rešavani u hodu. Dobro poznavanje stanja komunikacija i permanentno praćenje oštećenja vitalnih objekata na komunikacijama omogućilo je neprekidan tok saobraćaja i pored većeg broja porušenih mostova na magistralnim pravcima. U toku agresije motorna vozila angažovana u Armiji prešla su oko 14 miliona kilometara uz minimalan broj nezgoda.
U toku agresije osnovna meta bili su objekti infrastrukture. Uništen je 121 objekat i oštećeno 79. Još u toku bombardovanja na najvećem broju objekata izvršeno je snimanje stanja, dokumentovana su rušenja i oštećenja i pripremani elementi za sanaciju oštećenih objekata.
Finansijsko obezbeđenje od početka mobilizacije i u ratu odvijalo se po ratnoj organizaciji koja se potvrdila u praksi. Mirnodopski propisi o poslovanju su blagovoremeno prilagođavani uslovima čime je omogućena jednostavnija nabavka potrebnih MS. U otežanim materijalnim uslovima ravnomernost i pravovremenost ličnih primanja je značajno doprinela moralu pripadnika 2.A. I pored ratnih uslova ni u jednom momentu nije zanemareno ekonomično raspolaganje i štednja primerena uslovima.
Ratno iskustvo je pokazalo da je neophodno odobriti Plan rashoda u ratu, sa čime bi se omogućilo jedinicama da određuju prioritete u izvršavanju nabavki, radova i usluga, a ujedno bi se obezbedilo praćenje finansijske discipline.
Prelaskom na ratnu organizaciju VKC Podgorica nastavio je sa radom, iako je prema ratnoj organizaciji i formaciji trebao likvidirati poslovanje. Takva odluka je bila ispravna, jer je očuvan kontinuitet vođenja materijalnog knjigovodstva, kada organi finansijske službe iz razloga angažovanja na predislokacijama i disperziji MS nisu bili u mogućnosti uspešno realno da vode MK i MFO IV stepena, što je predviđeno Uputstvom o materijalnom knjigovodstvu. Praktično, materijalno knjigovodstvo vođeno je, bez obzira na ratno stanje, po mirnodopskoj organizaciji i formaciji.
VKC je u toku ratnog stanja predislociran iz Komande 2.A na novu lokaciju. U veoma kratkom roku (8 dana) nastavio je sa funkcionisanjem, uz zaštitu podataka na nekoliko izdvojenih lokacija (svakodnevnim odlaganjem ažurnog stanja MK).
Uspešno su preduzimane sve preventivne mere ZOP u z/o jedinica 2. A.
U svim sastavima su formirane PP ekipe i odeljenja, a ljudstvo obučeno za obavljanje funkcionalnih zadataka. Kvalitetne preventivne mere doprinele su da pored velikog broja ljudi i sredstava nije bilo većih požara u z/o 2.A.

Logged
borovnica
desetar
*
Offline Offline

Posts: 142


« Reply #11 on: March 25, 2015, 11:37:12 pm »

ZAKLJUČAK

Komande i jedinice armije u toku agresije na SRJ izvršile su uspešno sve postavljene zadatke:
- zaštita ljudi i MS od dejstva iz vazdušnog prostora;
- manevar snagama i sredstvima strategijskog značaja pokretom jedinica i raseljavanjem RMR;
- obezbeđenje državne granice,
- borba protiv ŠTS,
- mobilizacija 80% ratne armije,
- osposobljavanje ratnih jedinica za izvršavanje namenskih zadataka;
- delimičan operativni razvoj i uređenje zona – rejona odbrane,
- kontrola teritorije,
- očuvanje jedinstva i borbenog morala,
- suprotstavljanje sinhronizovanoj neprijateljskoj aktivnosti spolja i iznutra,
- neprekidno pozadinsko obezbeđenje.
Uslovi u kojima su zadaci izvršavani bili su specifični, složeni i teški. Iskustva su brojna, a vrednost im je različita. Najviše je činjenica, a zatim njihovih međusobnih odnosa, dok se deo pokazuje kao zakonitost. Suštinsku vrednost iskustava predstavlja praktična provera organizacijsko-formacijskih, zakonskih  i svih ostalih postavki i rešenja, realnost procena i ocena pojedinih pitanja i ukupne b/g.
Mnoga rešenja su potvrđena kao veoma dobra i treba ih u daljem radu koristiti. Deo postavki je delimično potvrđen, te ih uz doradu treba koristiti. Pojedina rešenja i procene nisu se u praksi potvrdile, te ih treba ukinuti ili zameniti.
Logged
borovnica
desetar
*
Offline Offline

Posts: 142


« Reply #12 on: March 25, 2015, 11:59:32 pm »

Autor teksta je general-pukovnik u penziji Milorad Obradović, nekadašnji komandant 2. A VJ, a sam rad je objavljen u zborniku "Vojska Jugoslavije u odbrani od agresije NATO".

P.S. Moderatori neka mi ne zamere na slabijoj preglednosti, nisam se baš snašao sa opcijama uređenja teksta.
Logged
Boris P
stariji vodnik I klase
*
Online Online

Posts: 1 153


« Reply #13 on: March 26, 2015, 09:43:42 am »

Odličan tekst.

Mene bi lično interesovali problemi sa kojima se suočavala 2. Armija i otpori na koje je nailazila.

Imam predstavu sa sa kakvim problemima se nosila kada su u pitanju snage agresora nato i eu koje su nas napale.

Poučne su analize i tekstovi u kojima se govori o načinu dejstva unutrašnjeg neprijateljskog faktora.
Logged
dzumba
Stručni saradnik - specijalne jedinice
kapetan bojnog broda
*
Online Online

Posts: 18 058


« Reply #14 on: March 26, 2015, 07:35:30 pm »

Генерал Обрадовић је по доласку на чело 2.армије (дошао је на ту дужност десетак дана након почетка агресије) битно је допринео да армија превлада почетне слабости и буде спремна за дејства. Ова армија, осим спорадично није као целина изводила борбена дејства али су на Косово и Метохију упућени делови њених потчињених јединица, углавном из Ужичког корпуса (37.мтбр из Рашке). Њена искуства су поучна и са становишта организације и извршења мобилизације. Због ранијег политичког сукоба савезне и републичке власти "лебдео је" све време "претећи облак" сукоба, али до њега није дошло разумним понашањем команде 2.Армије, али и кључних руководилаца МУП-а  и политичког руководства Црне Горе.
Logged
Pages:  [1] 2   Go Up
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2013, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder

SMFAds for Free Forums
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.03 seconds with 24 queries.