[ Attachment: You are not allowed to view attachments ]
Nabava višenamjenskog borbenog aviona UvodRepublika Hrvatska našla se pred jednom od najvećih i najsloženijih strateških odluka u obrambenom resoru nakon završetka Domovinskog rata, a riječ je o odluci o zadržavanju sposobnosti nadzora i zaštite zračnog prostora borbenim avionom ili gubitka suvereniteta u zraku i odustajanje od punog suvereniteta Republike Hrvatske.
Iskustva nas uče kako je zrakoplovstvo u Domovinskom ratu stvaralo prevagu i pobjede, te je ulaganje u borbene avione danas, investiranje u budućnost i sigurnost Hrvatske koje ujedno stvara preduvjet stabilnosti države i budućeg gospodarskog razvoja.
Postojeći avioni MiG-21, pored svoje starosti i tehnoloških ograničenja, imaju životni vijek koji ističe 2024. godine kada će se avioni definitivno morati povući iz operativne uporabe.
Kako bi se i nakon 2024. godine mogle provoditi zadaće nadzora i zaštite zračnog prostora Republike Hrvatske vlastitim sposobnostima, potrebno je u operativnu uporabu uvesti višenamjenski borbeni avion, a što iziskuje određeno vremensko razdoblje koje je definirano personalnim, materijalnim i financijskim resursima te mogućnostima, zahtjevima i dinamikom osposobljavanja.
Iako je odluka o pokretanju procesa nabave borbenih aviona novije generacije odgađana petnaestak godina, 2017. godine napravljeni su konkretni koraci.
Uvođenjem u operativnu uporabu višenamjenskog borbenog aviona Republika Hrvatska zadržat će suverenost u nacionalnom zračnom prostoru te postati mogući regionalni jamac sigurnosti zračnih prostora zemalja u regiji.Također, na taj način Oružane snage RH zadržavaju postojeće i dostižu nove sposobnosti, a Hrvatsko ratno zrakoplovstvo u svom sastavu dobiva još jednu sastavnicu za uspostavljanje kvalitetnog NATO integriranog sustava protuzračne i proturaketne obrane ujedno zadržavajući tradiciju borbenog zrakoplovstva. Isto tako, obzirom da neke zemlje u bližem okružju nemaju i neće razvijati sposobnost samostalnog nadzora i zaštite nacionalnog zračnog prostora, a imajući u vidu nadležnost Republike Hrvatske za nadzorom zračnog prostora dijela ovog teritorija te mogućnosti proširenja na neke države u okružju, sve su to i dodatni razlozi za nabavu višenamjenskog borbenog aviona kojim bi se mogle izvršavati sve ove zadaće.
Uvođenje višenamjenskog borbenog aviona u operativnu uporabu, uz istodobno osiguranje kontinuiranog prijelaza s aviona druge generacije na avion četvrte generacije, predstavlja izuzetno složen i postupan proces za koji je potrebno određeno vremensko razdoblje.
Avioni četvrte generacije predstavljaju veliki iskorak u tehnološkom smislu, a njihova nabava i uvođenje u operativnu uporabu predstavlja priliku svladavanja korištenja naprednih tehnologija, mogućnosti razvoja domaće, prije svega zrakoplovne, industrije i mogućnosti razvoja sposobnosti koja će povećati sigurnost građana Republike Hrvatske.
Kronologija postupkaPočetkom 2017., u svrhu analize svih podataka i procesa nabave višenamjenskog borbenog aviona, više stručnih timova Ministarstva obrane i Oružanih snaga posjetilo je nekoliko zemalja koje su se susrele s problemom zamjene ili modernizacije borbenih aviona (Bugarska, Češka, Mađarska, Rumunjska, Slovačka).
U veljači 2017., savjetodavno tijelo ministra obrane, dokumentom Stanje i perspektive borbenog aviona HRZ i PZO preporučilo je dugoročno zadržavanje sposobnosti višenamjenskog borbenog aviona. Nakon analize svih raspoloživih opcija, Savjetodavno tijelo prepoznalo je potrebu za nabavom višenamjenskog borbenog aviona s obzirom kako ne postoje odgovarajuće alternative za provedbu aktivnosti i zadaća višenamjenskog borbenog aviona.
6. travnja 2017., na 10. sjednici Vijeća za obranu raspravljalo se o stanju borbenog zrakoplovstva te je zaključeno kako će se donijeti Odluka Vlade RH o daljnjem razvoju sposobnosti zaštite zračnog prostora Republike Hrvatske od strane OS RH, osnovati međuresorno povjerenstvo za provedbu odluke i uključiti predstavnika svih državnih tijela sa svrhom osiguravanja nacionalnog konsenzusa te upoznati javnost sa svrhom, ciljevima i zadaćama OS RH u zaštiti suvereniteta i teritorijalnog integriteta Republike Hrvatske u dijelu koji se odnosi na zračni prostor.
24. svibnja 2017., odlukom ministra obrane RH određen je Stručni tim za provedbu pripremnih radnji oko nabave višenamjenskog borbenog aviona.
20. srpnja 2017. upućen je zahtjev za ponudom (Request for Proposal - RFP) za novi ili rabljeni višenamjenski borbeni avion veleposlanstvima Grčke, Izraela, Južne Koreje, SAD-a i Švedske s rokom za davanje ponuda do 3. listopada 2017.
29. rujna 2017. Južna Koreja odustala je od davanja ponude jer nije mogla ispuniti sve postavljene taktičko-tehničke zahtjeve višenamjenskoga borbenog aviona.
3. listopada 2017., u definiranom roku održane su prezentacije ponuda (odgovora na RFP) te predana dokumentacija u pisanom i elektroničkom obliku u prostorijama MORH-a čiju su primopredaju potpisali predstavnik države ponuditelja i predstavnik Ministarstva obrane RH - voditelj Stručnog tima.
3. listopada do 24. studenoga 2017. provedena je validacija i evaluacija pristiglih ponuda te je napravljeno Izvješće koje sadrži detaljne tablice bodovanja ponuda i njihov ukupni poredak.
30. studenog 2017. završena je Studija izvodljivosti kojom se, na temelju taktičko-tehničkih zahtjeva višenamjenskog borbenog aviona te analize i evaluacije svih ponuda, daje prijedlog odabira višenamjenskog borbenog aviona za Republiku Hrvatsku, uključujući analizu rizika i projekcija ukupnih troškova uporabe višenamjenskog borbenog aviona za najboljeg ponuditelja.
14. prosinca 2017., Odbor za obranu Hrvatskog sabora, na 10. sjednici jednoglasno je podržao postupak nabave višenamjenskog borbenog aviona.
27. ožujka 2018. na 11. Sjednici, Vijeće za obranu prihvatilo mišljenje i preporuke Stručnog tima kako je najpovoljnija ponuda za višenamjenski borbeni avion ponuda Države Izrael, te je dalo preporuku Vladi Republike Hrvatske za donošenje Odluke o nabavi višenamjenskoga borbenog aviona.
29. ožujka 2018. Vlada Republike Hrvatske na svojoj 87. sjednici donijela je Odluku o nabavi višenamjenskog borbenog aviona te je ovom Odlukom prihvatila završni prijedlog Stručnog tima Ministarstva obrane i preporuku Vijeća za obranu i odredila da je najpovoljnija ponuda, ponuda Države Izrael.
morh.hr